Klantgerichte bedrijven zijn succesvoller dan bedrijven die niet klantgericht zijn. Dit gaat ook op voor bedrijven met klantvriendelijke websites. Hoe zorg je ervoor dat je website klantgericht is? De sleutelwoorden zijn snelheid, gemak en duidelijkheid.

1. Een duidelijke structuur

Een duidelijke structuur van je website zorgt ervoor dat bezoekers snel bij de relevante informatie komen. Of het nu om een informatieve website of een webwinkel gaat, zorg ervoor dat de menustructuur niet te diep is. Kies bij voorkeur uiterlijk drie lagen en gebruik breadcrumbs.

2. Een zoekvak

Met een klantgerichte site kun je dingen snel zoeken. Maak daarom je website doorzoekbaar. Plaats een zoekvakje op je website, zodat bezoekers daarin hun zoektermen kunnen ingeven en snel vinden wat ze zoeken.

3. Contact opnemen

Maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk contact op te nemen. Zorg ervoor dat de contactgegevens van je bedrijf goed leesbaar op elke webpagina staan. En train vervolgens je personeel in het klantgericht te woord staan van de klanten, zowel per mail en chat als per telefoon. Een klantgerichte site zonder klantgerichte medewerkers zou verspilde moeite zijn.

4. Terug naar boven

Heb je je navigatiemenu bovenaan staan? Bouw dan een dynamische terug-naar-boven-knop in voor desktopgebruikers. Deze knop verschijnt bij het naar beneden scrollen van de pagina. Als de bezoeker hierop klikt, scrolt de pagina automatisch terug naar boven. Vervolgens kan de bezoeker op een ander menuonderdeel klikken. Let erop dat je deze knop hebt uitstaan voor mobiele gebruikers.

Een andere mogelijkheid is een zogenaamd floating menu. Daarmee blijft het navigatiemenu altijd bovenaan het scherm kleven als de bezoeker naar beneden scrolt.

5. Responsive

Herken je het volgende? Je bezoekt een website met je smartphone en wat blijkt? De site is onleesbaar. Je moet inzoomen om de site te lezen en om op linkjes te klikken. De site is alleen goed leesbaar voor desktopgebruikers, maar niet voor mobiele gebruikers. Dat is niet klantgericht. Maak je website responsive: geschikt voor alle apparaten, waaronder ook smartphone en tablet.

Is jouw website al klantgericht?
Als je website nog niet klantgericht genoeg is, dan hoop ik je met dit artikel handvatten te geven om je website te verbeteren. Als je vragen hebt over het artikel, dan hoor ik het graag in een reactie.

Eenvoudig en snel je eigen website maken? Kies voor Website Maker van Hostnet.
Delen
Reacties
  • Koen 01 oktober 2015 om 23:44

    Beste René,

    Ik lees in je tips dat de knop voor ‘terug naar boven’ voor mobiele apparaten uit moet staan. Waarom is dat?

    Mvg,

    Koen Dohle

  • E-Fumadores Nederland 04 oktober 2015 om 20:58

    Beste naam genoot,

    Dank je wel voor het duidelijk op een rijtje zetten. Een sterke basis is een must. De veranderingen gaan snel en vaak moeilijk te volgen. Probeer het zo simpel en strak mogelijk te houden.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp