Je hebt een geweldig product of een fantastische dienst en dat wil je de wereld laten weten. Je wilt dat mensen geïnteresseerd raken in wat jij biedt zodat ze klant bij je worden en jij hen kunt helpen.

Maar hoe goed jouw aanbod ook is, op de een of andere manier pakt het mensen niet. Op een feestje vertel je wat je doet en mensen lijken niet geïnteresseerd. Bezoekers op je website gaan niet over tot koop. Mensen waarvan je weet dat jij hen kunt helpen, maar die dat niet lijken te snappen. Ze bellen je niet en ze huren je niet in.

WLMDO: Wat Levert Mij Dit Op?

De kans is groot dat dit veroorzaakt wordt doordat je te weinig rekening houdt met ‘WLMDO’: Wat Levert Mij Dit Op? Je kunt de lettercombinatie WLMDO zien als een radiostation. Zoals radiostations die je wel eens in Amerikaanse films voorbij ziet komen.

Wij hebben het hier over het radiostation ‘Double joe-el–em-die-oo’. En iedereen die je tegenkomt, is op dat radiostation afgestemd. Onbewust vraagt iedereen zich af: ‘Wat Levert Mij Dit Op?’. Als je vervolgens boodschappen uitzendt op de frequentie ‘Dit Heb Ik Te Bieden’, dan begrijp je dat vrijwel niemand ontvangt wat je uitdraagt. Zij luisteren namelijk naar een andere zender.

Wees duidelijk

Realiseer je dat iedereen primair geïnteresseerd is in de oplossingen voor zijn eigen problemen. Potentiële klanten zullen in de meeste gevallen niet de moeite nemen om te begrijpen wat jij voor hen, of voor anderen in hun netwerk, kunt betekenen. De duidelijkheid over wat jij te bieden hebt, moet bij jou vandaan komen.

Praat niet over je proces, maar over jouw oplossingen en voordelen. Als trainer vertel je bijvoorbeeld niet over de werkvormen die je gebruikt, maar over wat de training oplost voor de deelnemers.

Kom met voordelen en oplossingen

Spreek ook liever over voordelen en oplossingen, dan over het label van jouw vakmanschap. Als je vertelt dat je boekhouder bent, krijgen veel mensen een saai beeld en haken ze af.

Maar stel je eens voor hoe het gaat als dit jouw reactie was op de vraag “Wat doe jij?”: “Ik help zelfstandig ondernemers om tijd te besparen door hun administratie uit handen te nemen. En dat levert hen vaak ook nog eens een forse belastingverlaging op”. Hoe wakker denk je dat de luisteraar dan blijft?

Wees behulpzaam

Je raakt beter afgestemd op de frequentie WLMDO door antwoorden te formuleren op de volgende vragen:

1. Welke problemen hebben mijn klanten?
2. Welke oplossing bied ik voor deze problemen?
3. Wat zijn de voordelen van deze oplossing(en) voor mijn klanten?

De antwoorden op deze vragen kun je gebruiken om klantgericht te communiceren. Bijvoorbeeld in gesprekken, op feestjes, in offertes en op je website. Mensen snappen zo beter hoe jij kunt helpen. En dat levert uiteindelijk klanten op.

Heb je vragen?
Ik hoop dat ik je met deze post handvatten gegeven heb om meer klanten voor je te winnen. Als je wat aan deze post hebt gehad, deel ‘m dan in je netwerk. Heb je vragen? Dan hoor ik dat graag in een reactie hieronder.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp