Is e-mailmarketing nog steeds essentieel? Waar staat e-mailmarketing op het gebied van return on investment (ROI)? Waarschijnlijk denk je net als de meeste mensen dat e-mailmarketing een ouderwetse, ‘spammerige’ manier is om je klanten te benaderen. Maar e-mailmarketing is nog steeds essentieel. Ik zal je uitleggen waarom.

Rendement

Nieuwe technologieën verleiden je om te investeren in zaken als social media en mobile marketing, in plaats van in e-mailmarketing. Maar Engels onderzoek bewijst dat e-mailmarketing de hoogste ROI heeft van alle marketingkanalen. Ook uit Amerikaans onderzoek blijkt dat: je krijgt zo’n $ 39 (€ 35) terug voor elke dollar die je besteedt. Volgens Nederlands onderzoek laat maar liefst 70% van de Nederlanders zich via e-mail verleiden tot een aankoop.

ROI e-mail
(De ROI van online- en direct-marketingkanalen)

Persoonlijk

E-mailmarketing is een persoonlijke en directe manier om met je klanten in contact te blijven. Het is zelfs persoonlijker dan social media, televisie of radio, vanwege de een-op-een-communicatie. Je kunt echt contact leggen met iemand in zijn persoonlijke omgeving.

Personaliseerbaar

E-mailmarketing was al persoonlijk, maar door technologische toepassingen zoals CRM-systemen en marketing automation heb je steeds meer mogelijkheden om je e-mails te personaliseren. Spits ze toe op persoonlijke voorkeuren en interesses. Een gepersonaliseerde e-mail kan zorgen voor nog hogere open- en clickthrough-rates.

Loyaliteit

E-mailmarketing stimuleert klantenbinding en kan vele voordelen hebben voor klanten als ze ervoor kiezen om abonnee te worden. De sleutel tot succes is het sturen van relevante en waardevolle content naar je abonnees.

Goedkoop

Het versturen van e-mails is in vergelijking tot andere marketingtactieken goedkoop. De meeste tijd – en dus het meeste geld – gaat zitten in het samenstellen van de e-maildatabase.

Aandacht

Met e-mail heb je gelijk de aandacht van je ontvangers. En omdat mensen meestal snel reageren, zul je snel resultaat zien van je e-mailacties.

Meten

Het is makkelijk om je nieuwsbrief te meten. Je kunt meteen zien wat werkt en wat niet werkt.

Hoe begin je met e-mailmarketing?
In mijn volgende artikel ga ik dieper in op hoe je begint met e-mailmarketing. Heb je vragen over deze post, dan hoor ik het graag in de reacties.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp