Een hoge ranking in zoekmachines als Google is een must. Maar hoe werkt dat precies? Waar moet je op letten? En hoe realiseer je dit? De antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel.

Hoe Google werkt

Het belangrijkste doel van Google is het tonen van relevante zoekresultaten. Google maakt een inschatting waar jij als gebruiker naar op zoek bent op basis van ingetypte zoekwoorden. Om het jou helemaal makkelijk te maken, rangschikt Google deze suggesties ook voor je.

Google probeert de informatie waar jij als gebruiker naar op zoek bent, goed in te schatten en zo hoog mogelijk te tonen in de resultaten. De suggesties die Google doet op basis van zoekwoorden, komen niet zomaar tot stand. Er wordt gebruikgemaakt van een wegingsproces waarbij Google kijkt naar factoren die de ‘waarde’ van een webpagina bepalen.

De precieze weging van al deze factoren is geheim, maar de factoren zelf zijn binnen dit proces bekend bij het gemiddelde marketingbureau in Nederland. De marketingdiscipline die zicht focust op beïnvloeding van deze Google-ranking is SEO (search engine optimization).

Scoren op bepaalde zoektermen

Het is de kunst om als bedrijf te zoeken naar de juiste zoektermen waarop je graag wilt ‘scoren’ binnen Google. Dit lijkt eenvoudig, maar is veelal een zeer tijdrovend en continu proces. In de praktijk wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘shorttail’ (1 tot 3 woorden) en ‘longtail’ (4 of meer woorden) zoekopdrachten. Hierbij geldt dat zo’n 30% van het zoekverkeer binnen Google bestaat uit shorttail en zo’n 70% uit longtail. Over het algemeen geldt dan ook dat je beter kunt focussen op longtail zoekwoorden dan op shorttail zoekwoorden.

Als voorbeeld neem ik een Arnhemse meubelzaak met veel mooie bankstellen die graag wil scoren op bepaalde zoekwoorden in Google. Je kunt je voorstellen dat wanneer zij willen scoren op het zoekwoord ‘bank’ (shorttail) zij enorme concurrentie zullen ondervinden binnen Google. Als dit bedrijf zou kiezen voor de zoekterm ‘mooie bank kopen Arnhem’ (longtail), zal de concurrentie op dit zoekwoord stukken kleiner zijn of zelfs helemaal geen concurrentie hebben.

Interessante zoektermen vinden

Het vinden van interessante zoektermen is een proces dat nog vaak wordt onderschat, maar wel heel belangrijk is. Lees hieronder de 3 basisstappen:

Stap 1: Start met het opstellen van zoektermen die een klant zou kunnen intypen in Google. Maak deze lijst zo groot mogelijk; je kunt later nog schrappen.

Stap 2: Als je denkt dat deze lijst compleet is, dan achterhaal je het zoekvolume per zoekterm. Je inventariseert dus hoe vaak de zoektermen worden ingetypt in Google. Een handige tool om dit inzichtelijk te maken, is de Keyword Planner in Google Adwords. Nadat je deze stap hebt uitgevoerd, zul je zien dat een aantal zoektermen geen zoekvolume bevat en dus niet interessant genoeg is om op te focussen.

Stap 3: Daarna analyseer je de zoektermen die voldoende zoekvolume hebben. Je controleert of er sprake is van concurrentie op het zoekwoord. Wil je dit goed doen, dan zul je professionele software nodig hebben, zoals MOZ. Maar je kunt zonder het maken van kosten ook een eindje komen. Zo kun je de zoektermen één voor één intypen in Google en bekijken hoeveel concurrentie er is. Bekijk of het zoekwoord in de titels van de zoekresultaten staat. De titel van een webpagina is de dikgedrukte blauwe tekst (zie afbeelding hieronder).

Hostingprovider

En daarna?

Als het goed is heb je een lijst met zoektermen samengesteld en een inschatting gemaakt van de concurrentie voor de betreffende zoektermen. Nu zet je deze kennis om naar concrete acties. Ik geef je hier een aantal tips dat je ranking positief beïnvloedt.

Bloggen
Bloggen op je eigen website of websites van anderen kan waardevol zijn voor je ranking in Google.

Paginatitel
Zorg dat de zoekterm terugkomt in titel van de pagina en zorg dat deze aansluit bij de content van je pagina. De titel van dit artikel is ‘Hoe krijg je een hogere ranking in Google?’ en sluit daarmee goed aan bij de inhoud van het artikel.

Interne links
Interne links zijn links binnen de site. Zo vind je op de website van Hostnet een pagina met veelgestelde vragen, maar hun contactpagina bevat ook een interne link naar deze pagina.

Social media
Google kijkt ook naar activiteit op social media. Zorg dus altijd voor een koppeling tussen je socialmedia-accounts en website. Een aantal zaken telt mee: het aantal likes, hoe vaak jouw post wordt gedeeld, het aantal reacties et cetera.

Inkomende links
Inkomende links zijn links vanaf andere webpagina’s naar pagina’s binnen jouw eigen website. Deze zijn zeer waardevol, omdat Google dit ziet als een soort aanbeveling van jouw website.

Het is belangrijk dat deze link relevant is. Een link vanaf een blog over paarden naar een webshop gericht op sportschoenen, is in de ogen van Google vrij waardeloos. Een link vanaf een blog over sport naar een webshop met sportartikelen is relevant en dus waardevol in de ogen van Google.

Focus je niet op het vergaren van links vanaf de ontelbare startpagina’s die het internet rijk is. Ondanks dat links vanaf startpagina’s relatief makkelijk realiseerbaar zijn, blijken dergelijke links vaak behoorlijk waardeloos. Als vuistregel kun je stellen dat hoe moeilijker het is om de link te verkrijgen, hoe waardevoller de link over het algemeen is.

Ten slotte

Met de bovenstaande tips kun je zelf starten om je ranking positief te beïnvloeden. Vraag je je af of je jouw SEO-activiteiten moet uitbesteden? Lees dit artikel dan even.

Natuurlijk zijn dit slechts enkele mogelijkheden om je positie in Google te beïnvloeden. Heb je zelf nog aanvullingen? Dan hoor ik het graag in de reacties onder dit artikel.

Delen
Reacties
  • Kenrick 27 augustus 2015 om 12:50

    Leuke post, voor degene die wat concretere tips willen:

    http://kenrickvanhoek.nl/scoren-in-google-als-zzper/

  • almer 27 augustus 2015 om 13:01

    En kijk uit met welke SEO club je in zee gaat. Er zit een hoop gespuis tussen.

    ervaringsdeskundige…

    • Edwin 03 september 2015 om 19:06

      Maar hoe herken je een goede SEO club?. Als ik zoek zijn ze bijna allemaal Google partner en uiteraard allemaal de beste partij om in te huren.

      • Maurits (MarketingConcurrent) 07 september 2015 om 18:47

        Beste Edwin,

        Daar is helaas geen éénduidig antwoord op te geven. Dat iemand gecertificeerd is door Google is inderdaad een zichtbare factor. Ik denk dat het belangrijkste is dat je een goed gevoel hebt bij deze partij en natuurlijk kan je eens een klant van hen bellen om te vragen in hoeverre deze het bedrijf als ‘betrouwbaar’ durft te bestempelen.

  • Filip 27 augustus 2015 om 15:54

    Super!

  • Michel 12 september 2015 om 09:51

    ISN Nederland is echt een aanrader!

    – betrouwbaar
    – effectief
    – doelgericht
    – kennis van zaken

    Dit zijn termen welke ik aan de naam ISN koppel.
    Vraag naar Roy Poot, deze meneer heeft alle kennis in huis om uw bedrijf op de kaart te zetten!
    Met vriendelijke groet Michel Laugs,

Reageer

Praat mee over dit onderwerp