De domeinmarkt is in 2015 nog dynamischer geworden. Vroeger was de .com extensie lange tijd alleenheerser, maar na de introductie van nieuwe extensies en de nieuwe gTLD’s is dit aan grote verandering onderhevig.

Het is ook wel logisch dat er een enorme vraag is naar nieuwe domeinextensies nu de wereld steeds meer digitaal en online wordt. Inmiddels kun je bij Hostnet al ruim 600 domeinextensies registreren.

Naast de nieuwe gTLD’s kun je ook voor een domeinextensie gaan die zijn waarde al heeft bewezen. Zoals de .nu extensie. Deze extensie bestaat al sinds 1997 en is officieel de extensie van het Polynesische eiland Niue. Maar in Nederland, België en enkele Scandinavische landen is ‘nu’ populair vanwege zijn betekenis. Het .nu domein is door zijn actiematige karakter erg geschikt voor acties en promoties. Ben je benieuwd naar meer redenen waarom het domein interessant kan zijn voor je bedrijf? Lees dan verder.

1. Korter is waardevoller

Met het .nu domein kun je een korte domeinnaam maken. Een korte domeinnaam onthoud je makkelijker en levert dus meer bezoekers op. Korte domeinnamen zijn meer waard dan lange domeinnamen. Zo is printer.com € 800.000 waard en werd een van de duurste domeinen ter wereld, sex.com, voor € 9.500.000 verhandeld.

2. Veel beschikbaar

Omdat het .nu domein minder bekend is, wordt het ook minder gebruikt. Daardoor zijn er veel meer .nu domeinnamen vrij dan bijvoorbeeld .com domeinnamen.

3. Urgentie aangeven

Door de betekenis van het woord ‘nu’ heeft het .nu domein een actiematig karakter. Daardoor is het perfect als URL voor een event, campagne, promotie of een uitnodiging.

Voorbeelden van .nu domeinen

Een aantal geslaagde voorbeelden van bedrijven met de .nu domeinnaam zijn:

Zijn er nadelen aan een .nu domein?

Wat het .nu domein zo krachtig maakt, is meteen ook de enige valkuil. Het actiematige karakter maakt het domein iets minder geschikt voor sites met een permanent karakter.

Aanbod .nu domein

Vanaf 1 augustus kun je tijdelijk profiteren van extra actiekorting op een .nu domein. Deze actie loopt tot 1 oktober 2015. Benieuwd of er iets voor je tussen zit? Bekijk dan onze site en check of je gewenste domeinnaam nog vrij is.

Wat vind jij?
Wat vind jij van het .nu domein, denk je dat het geschikt is voor je bedrijf of campagne?

Delen
Reacties
  • Rik de Regt 27 juli 2015 om 11:21

    Daarnaast kan het nog wel eens nadelig uitpakken dat zoekmachines ook naar extensies kijken.

  • gyurka 28 juli 2015 om 16:59

    1. “Kort”, tsja, het is even kort als .nl, en 1 karakter korter dan .com. Om maar wat te noemen. Een non-argument, dus.
    2. Inderdaad, maar als example.nl wel bestaat moet je je allicht afvragen of example.nu een goede keuze is.
    3. Fair enough, maar het eigenlijke ‘karakter’ is dat het het eilandje Niue vertegenwoordigd.

    • Rudi de Groot 28 juli 2015 om 17:51

      Hi Gyurka,

      Dank voor de feedback. Hierbij antwoord op je feedback.

      1. Korter
      Het is inderdaad evenkort als .nl. Echter is .nu is wel korter dan .now of .today. En heeft waarschijnlijk meer Nederlands taalgebiedverkeer.
      Punt 1 sluit ook aan op punt 2. Als .nl niet beschikbaar is dan kan je voor .nu kiezen.

      2. Beschikbaar
      Inderdaad. Je moet altijd kijken of de optie die beschikbaar is wel de beste is.

      3. Urgentie
      Klopt, .nu is eigenlijk het ‘karakter’ van het eiland Niue, maar slimme marketeers zetten het net als destijds met .to slim in.
      Uiteindelijk is het aan de ondernemer om te beslissen of hij of zij meer brood ziet in een .nl, .nu of een .restaurant domeinnaam.

      Groet,

      Rudi

  • Eddie 30 juli 2015 om 10:33

    @Rick Zoekmachines kijken inderdaad naar extensies. Stellen dat een .nu het minder doet dan bijvoorbeeld .com (is dat wat je bedoelt?) is niet waar. Het is zelfs zo dat Google een .nu behandeld als ‘generiek’ domeinnaam en niet zozeer landspecifiek, waar het initieel wel zo bedoelt is. Zie ook https://support.google.com/webmasters/answer/1347922?hl=en
    Kortom; voor een zoekmachine maakt het niet uit of je een .com of een .nu inzet. Hoe je de site verder oppakt en welk signaal (qua taal en geografie) je aan een zoekmachine geeft is vele malen belangrijker.

    @Gyurka Iedereen die AdWords inzet weet dat een korte domeinnaam ideaal is voor je advertenties. Lange domeinnamen beperken je creativiteit mogelijkheden bijzonder veel. In dat oogpunt is kort zeker fijn. 🙂

Reageer

Praat mee over dit onderwerp