“Social media zijn prima in te zetten voor de contentmarketing van een bedrijf”, kreeg ik als antwoord op mijn open vraag met welke reden een bedrijf zich met social media moet bezighouden. Ik leg in dit artikel uit waarom dit antwoord klopt.

Contentmarketing en social media

Tijdens een netwerkborrel raakte ik in gesprek met een jonge ondernemer wiens bedrijf in de tweedehandsautobranche als een raket groeit. Hij vroeg me naar mijn business en er was direct een klik: “Contentmarketing en social media zorgen ervoor dat mijn publiek bij mij terechtkomt”, vertelde hij enthousiast.

Case uit de tweedehandsautobranche

Het is leuker om een case uit te leggen dan om mijn (generieke) visie te geven. Daarom even in het kort zijn aanpak.

In de tweedehandsautobranche staan beleving en ervaring voorop. Het voldoet niet meer om een site te maken en daarop een voorraad auto’s te plaatsen. De reden is eenvoudig: je bent in je niche of markt niet onderscheidend genoeg. Een driekwart-vooraanzichtfoto met als achtergrond een grijze garagedeur is nu niet bepaald verkoopbevorderend. Sterker nog, een groter contrast met een glimmende reclamefoto is niet denkbaar.

Maar we zijn er nog niet, je publiek wil meer. Onder de foto staat vaak een saai lijstje met technische specificaties zoals gewicht en vermogen. Wat zegt dit de aspirant koper nu? Niets. Maar denk nu eens aan Top Gear of aan de autobladen. Met een verhaal geef je de geïnteresseerde liefhebber een kader en een prikkel om zijn of haar behoefte te voeden. Deze meerwaarde helpt de koper verder met de aankoop. En in een niche ben je al snel onderscheidend. Over quickwins gesproken.

De rol van social media

Als je via Google de auto van je voorkeur zoekt, kom je uit op content die de zoekmachine voor je heeft uitgezocht. Ben je een bedrijf, dan doe je er dus goed aan rekening te houden met de behoefte en het zoekgedrag van je publiek. Met goed geïndexeerde landingspagina’s en een slimme inzet van social media kom je al een heel eind.

Voor enkele bedrijven schrijf ik blogs die in de niches goed worden gevonden. Dit lukt via organisch zoeken. Typ bijvoorbeeld ‘Buick Roadmaster 1955’ in en Google geeft je de webpagina’s die over dit onderwerp gaan. Je ziet dat mijn blog over de Buick netjes op de eerste Google-pagina staat. Handig, want de pagina van Daccars komt zo bij de juiste liefhebbers onder de aandacht.

Op de Buick pagina staan ShareThis-buttons met verwijzingen naar social media. Deze plugin is gratis en past op iedere site. Je kunt dan kiezen via welke social media je je artikel wilt laten delen.

In dit geval heeft de ondernemer gekozen voor Twitter en Facebook. Een slimme keuze, want Google honoreert aanwezigheid op social media. Delen is een fluitje van een cent. Een druk op de button en je kunt de pagina delen via je eigen Twitter- of Facebook-kanaal.

Socialmedia-management

Daccars heeft ook een eigen Twitter- en Facebook-kanaal. Via een handige tool als Hootsuite kun je tweets inplannen en per dag een tweet versturen.

Facebook geeft iets meer ruimte voor beleving en is daarom beter geschikt om verhalen te vertellen. Een like of een follow zorgt ervoor dat het bericht onder de aandacht van de likers en followers komt. Dit is geen spam, meer gerichte aandacht. Je kiest immers zelf wat je wilt volgen.

Het publiek kiest zelf

Je ziet dat social media prima zijn in te zetten voor de contentmarketing van je bedrijf. Het is een kleine moeite. De digitale infrastructuur is gratis en met een slimme aanpak kun je je bezoek naar je hand zetten.

Met contentmarketing kun je stap voor stap je publiek bereiken. Onthoud dat jij niet je publiek kiest, maar je publiek jou kiest. Vertel het verhaal van je bedrijf en laat zien wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe je je publiek kunt helpen met hun aankoop.

Zet jij al contentmarketing in?
Zet jij al contentmarketing in via social media? Of loop je tegen zaken aan? Laat het weten in de comments, ik help je graag verder!

Delen
Reacties
  • M.G. 28 juli 2015 om 14:15

    Ben geinteresseerd, zou er graag meer van willen weten

  • Joe van Dijk 28 juli 2015 om 14:23

    Hoe zie je contentmarketing voor ons? 😉

  • Jaap 28 juli 2015 om 15:47

    Daccars staat bij mij op pagina 3!

  • Albert Mensinga 28 juli 2015 om 17:12

    @M.G. > Dat kan, heb je een specifieke vraag?

    @Joe van Dijk > Wie zijn ‘ons’? Dan kijk ik ernaar.

    @Jaap > Dat kan heel goed! Google houdt o.a. rekening met je locatie.

  • Pascal 28 juli 2015 om 18:35

    Hoe zou je dit voor http://www.beaussterretjes.nl in kunnen zetten, zonder mensen voor het blok te zetten. Onderwerp ligt nogal zwaar denk ik.

  • Marciano 29 juli 2015 om 04:06

    Heb je tips voor een startende onderneming? Ik volg zelf een HBO marketing studie maar in de praktijk is het toch iets anders. Zo leren we bijvoorbeeld niet hoe vaak je moet posten etc.

  • Ilse 29 juli 2015 om 09:56

    Mooi voorbeeld! Daccars ziet er bijzonder verfrissend uit.
    Overigens ook leuk voor een autodealer om binnenkant van auto te filmen voor Google: ik ken iemand die dat net heeft ontwikkeld! Interessant.

  • Albert Mensinga 29 juli 2015 om 10:53

    @Pascal > Misschien een zwaar onderwerp, maar dit is wel een thema dat bij het leven past. Op mijn TLs zie ik veel quotes en blogs over moed, kracht en omgaan met verlies. Met persoonlijke blogs kun je een verhaal vertellen dat mensen raakt.

    @Marciano > Ik heb geen gouden regels voor ‘hoe vaak’ en ‘wanneer’ te posten. Het kost tijd om je publiek te leren kennen. Investeer daarin en leer. Mijn ervaring is dat je na een half jaar een goed beeld krijgt.

    @Ilse > Dank je! Daccars is een van de weinige autobedrijven die storytelling op een prettige manier voor publiek inzet. Ik ben nu bezig met het inrichten van kopers- en klantreizen voor een importeur van gebruikte auto’s. Buyer Persona’s spelen daarin een rol. Hier en daar beginnen de muntjes te vallen: inbound marketing werkt!

    Dank jullie voor de reacties. Wil je een stapje verder? Neem dan contact met me op en ik geef je advies op maat. Fijne dag!

  • social media bureau amsterdam 13 augustus 2015 om 15:53

    Aardig artikel, wij herkennen wel het een en ander van wat je beschrijft.

    • Albert Mensinga 18 augustus 2015 om 13:40

      Dank je. Kun je een voorbeeld geven?

  • Juerd 02 oktober 2015 om 18:55

    leuk verhaal, ben er zelf al een tijdje mee aan het stoeien, maar loop steeds tegen onze diversiteit aan. Locatie verhuur, terras aan het water, B&B, galerie. dat is lastig verkopen op een site 🙂

    slimme tip , ik hoor het graag

    Juerd

  • Albert Mensinga 05 oktober 2015 om 09:51

    Juerd, dank je voor je reactie. Misschien specialiseren? Zijn je positionering en propositie duidelijk? Voor jezelf en voor je markt?

  • Danielle Raar 09 november 2015 om 11:12

    Hallo!

    Leuk artikel en iets waar ik veel mee bezig ben.
    Ondanks mijn posts en zichtbaarheid op alle social media, blijven de grote groepen volgers uit..
    Wat doe ik niet goed of wat kan er beter?
    Ik sta open voor alle tips 🙂 Heel erg bedankt alvast!

    Met hartelijke groet,
    Daniëlle

  • Albert Mensinga 10 november 2015 om 08:57

    Dag Danielle, dank je voor je reactie. Ik ben benieuwd naar je aanpak. Misschien goed om even uit te leggen hoe je social media inzet. Het is maar een van de kanalen waar je ‘volgers’ je proposities kunnen beoordelen. Je kunt me mailen of bellen als je wilt. Fijne dag!

Reageer

Praat mee over dit onderwerp