Panda, Penguin en Hummingbird. Lokale optimalisatie, mobiele optimalisatie en longtailkeyword-optimalisatie. Laten we eerlijk zijn: het bijhouden van de nieuwste SEO-ontwikkelingen is een enorme uitdaging en kan snel resource-intensief worden. Vooral zonder een duidelijke strategie.

Mede daarom besteden steeds meer bedrijven deze marketingactiviteiten uit. Hierdoor kun je je als bedrijf focussen op je kernactiviteiten en weet je zeker dat je SEO-activiteiten goed worden uitgevoerd. Toch? Of dit ook echt zo is, mag (en moet) je jezelf altijd afvragen. Na het lezen van dit artikel weet je waar je op moet letten als je overweegt je SEO-activiteiten uit te besteden.

Wat heb je aan SEO?

SEO staat voor ‘search engine optimization’. Simpel gezegd gaat het om het optimaliseren van websites, webshops of content voor zoekmachines. Steeds meer bedrijven zien het belang van goede online zichtbaarheid en vindbaarheid.

Als jij zelf op zoek gaat naar bepaalde informatie, waar start jouw zoektocht dan? Grote kans dat je dit proces start bij een zoekmachine zoals Google.

Stel, je bent eigenaar van een bedrijf dat fietsen verhuurt in Utrecht. Mensen die op zoek zijn naar een huurfiets in Utrecht vormen dus potentiële klanten voor jouw bedrijf. De meeste mensen weten niet welke fietsverhuurbedrijven er precies in Utrecht zijn. Een zoekterm die deze groep kan intypen in de zoekmachine is ‘fietsverhuur Utrecht’. Deze zoekterm werd afgelopen jaar gemiddeld 170 keer per maand ingetypt in Google.

Wat betekent het voor je bedrijf als deze groep van 170 personen, die maandelijks hierop zoeken, jouw website vrijwel bovenaan in de zoekresultaten zullen tegenkomen? De invloed van de ranking in zoekmachines op je bedrijfsresultaat is iets wat veel bedrijven (nog) onderschatten. Hier komt SEO dus om de hoek kijken.

Hoe werkt SEO precies?

Om alles uit SEO te halen heb je aardig wat (technische) kennis nodig. Het feit dat het daarnaast een dynamisch vakgebied is, maakt het ook niet makkelijker. Als je je SEO-kennis niet goed bijhoudt, is de opgedane kennis dus relatief snel achterhaald. Toch kan iedereen zich de basiselementen van SEO in theorie wel eigen maken. Hier ligt dan ook meteen het gevaar: jouw concurrenten kunnen dit namelijk ook.

Ervan uitgaande dat jouw concurrenten deze basiselementen ook toepassen, zul je dus per saldo nauwelijks de ranking in zoekmachines verbeteren. Hooguit behoud je hiermee je bestaande positie. Je zult dus een stapje verder moeten gaan dan jouw concurrenten.

Helaas is SEO niet een snel ‘trucje’, maar een continu proces dat tijd zal kosten. Daarnaast vereist het zoals gezegd de nodige kennis en ervaring. Dit verklaart waarom veel bedrijven besluiten om dit proces aan specialisten over te laten. Dit klinkt logisch, maar het uitbesteden van SEO activiteiten kent ook risico’s.

Welke risico’s loop je bij het uitbesteden van SEO?

Zoals in elke branche kom je ook in de marketingwereld cowboys tegen die het niet nauw nemen met de ‘regels’. Zo maken bepaalde marketingbureaus soms gebruik van ‘black hat SEO’. Deze term wordt vaak gebruikt voor SEO-activiteiten die als onethisch worden ervaren en indruisen tegen de regels van zoekmachines.

Op korte termijn kunnen deze activiteiten de ranking positief beïnvloeden, maar ze worden op langere termijn afgestraft met een lagere ranking. Hierdoor is het betreffende marketingbureau in staat om haar opdrachtgever goede resultaten te tonen. Zoekmachines worden steeds slimmer en zijn steeds beter in staat dergelijke werkwijzen te ontdekken.

Zoals op veel plaatsen in het bedrijfsleven wordt ook in de SEO-wereld soms misbruik gemaakt van de onwetendheid van opdrachtgevers. Als opdrachtgever vertrouw je vaak op de kennis van je marketingbureau. Daarnaast verwacht je dat het marketingbureau niet meer uren maakt dan nodig is. In de praktijk zie je hier wel eens verschil in.

Wantrouw niet meteen elk marketingbureau in Nederland, maar wees je bewust van de mogelijkheden die marketingbureaus hebben om jou als opdrachtgever te misleiden. De hiervoor genoemde risico’s maken je misschien ietwat angstig, maar met een beetje mensenkennis en levenservaring kun je al veel narigheid voorkomen.

Gelukkig is het aantal marketingbureaus die zich schuldig maken aan dit soort praktijken afgenomen. Maar een grijs gebied wat SEO betreft bestaat nog steeds.

Heeft het uitbesteden van SEO nog voordelen?

Dit heeft zeker voordelen. Zelfs méér dan je wellicht op basis van de vorige alinea’s verwacht. Je mag ervan uitgaan dat het door jou geselecteerde marketingbureau de knowhow en ervaring heeft om je zo goed en oprecht mogelijk te adviseren over jouw SEO-strategie.

Deze kennis en ervaring zul je hard nodig hebben als je je positie ten opzichte van jouw concurrenten in de zoekmachines wilt verbeteren. Je kunt de kennis ook zelf in huis halen, in de vorm van een interne medewerker. Maar dit brengt naast de arbeidsrechtelijke risico’s ook vaak hoge kosten met zich mee. Daarnaast is het vakgebied van marketing te breed om door één persoon te worden beheerst.

Door SEO uit te besteden aan een extern bureau kun je je als bedrijf focussen op je kernactiviteiten en doen waar je écht goed in bent. Bijkomend voordeel is ook dat je het betreffende marketingbureau bij tegenvallende resultaten relatief eenvoudig kunt vervangen door een andere marketingpartij.

Wat vind jij?
Besteed jij je SEO uit of los je het intern op? Laat het weten in de comments.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp