“Er gebeurt weinig op mijn website. In ieder geval niet dat ik merk. Of dat ik weet.” Laat het woord ‘website’ vallen en veel ondernemers zuchten. Reageren als een stier op een rode lap. Het heeft ze veel tijd en geld gekost om dat ding gevuld en live te krijgen. En toen. Nou ja, weinig.

Je wilt klanten. Je wilt ze niet afzetten, je wilt ze wel echt goed helpen. Daarom wacht je niet af, maar nodig je uit. Je wilt bezoek aantrekken en je hebt iets lekkers en makkelijks voor ze klaarliggen. Je wilt dat de allerleukste bezoekers nog eens komen. Klant worden. En dat het er genoeg zijn.

Hoe doe je dat als ondernemende dienstverlener?

Dan ga je gratis weggeven. Helemaal expres. Vanaf je website. Dag en nacht en helemaal automatisch.

Nee, gratis is niet nieuw. Je kent het plakje worst van de slager. Of de winkel waar kinderen alweer snoep krijgen. Je weggever is een gezonde en verleidelijke snack voor je ideale klant. Het kan een PDF of opname zijn van jou, met direct toepasbare tips en inspiratie waarmee je je klant een stap verder helpt. Ook geef je zicht op de volgende stap. Je gratis weggever wil je gewoon altijd in huis hebben. Daar moet je niet te eigenwijs voor zijn.

Van koude acquisitie en onzichtbare bezoeker naar warm contact

De bezoeker van je website laat naam en e-mailadres achter. Krijgt je gratis weggever en wordt daarmee je abonnee. Kan aan de slag met je direct toepasbare tips en inspiratie en heeft zicht op de volgende stap. En omdat je bezoeker nu abonnee is, kun jij follow-up geven.

Geen vage diensten meer, wel tastbare producten

Met je weggever maak je je diensten tastbaar en concreet. Je laat anderen weten en ervaren wat de werking ervan is.

Nooit meer lijdzaam afwachten wanneer je ‘mag’ beginnen

Omdat jij een weggever hebt aangeboden als onderdeel van je totale dienstenpakket, kan het feest altijd direct beginnen. Je bezoeker kan zelf aan de slag en wordt je abonnee. Als je abonnee jou daarna belt of mailt, dan ‘kent’ hij jou of je dienst al een beetje. Hij heeft dan al ervaring en kan klant worden. Het moeilijke begin is makkelijk gemaakt.

Magneet en filter

Je weggever kies en creëer je op maat voor je ideale klant. Zodat je die daarmee aantrekt. Zodra je bezoeker abonnee is, geef je follow-up. Natuurlijk omdat je de weggever ‘levert’. Maar ook omdat je daarna weer een vervolg geeft. Regelmatig. En bevalt dat je abonnee niet? Dan is het heel waarschijnlijk niet je ideale klant. Opgelost.

Klanten uitnodigen

Je hoeft niet naar de pijpen te dansen van de grilligheden van social media en te smeken om likes of volgers. En vanaf daar de moeizame tocht te volgen naar een vervolg.

Jij bent aanwezig in de online netwerken waar je ideale klant ook is en nodigt hen uit je website te bezoeken. Je website is je eigen thuisbasis en daar ben jij de baas. Je hebt minder last van ongezien bezoek, want je tovert er genoeg om tot abonnee.

Regie

Wil je een vrij ondernemende dienstverlener zijn, die vooral doet wat hij het liefste doet, werkt met de leukste klanten en dat onder je eigen voorwaarden?

Dan is je gratis weggever daarvan het begin. Jij kiest, jij staat op en jij nodigt uit.
Want anders word je eerder een nep-ondernemer, eentje die de opdrachten van anderen uitvoert, tegen elke prijs.

De weg naar je ideale weggever kent 4 stappen:

  • kiezen;
  • creëren;
  • publiceren;
  • lanceren.

Voorbeelden van gratis weggevers

  • een management eBook over een specifiek item;
  • een spiekbriefje van een schrijfcoach;
  • een handleiding voor het implementeren van een specifiek item;
  • een blauwdruk van een specifiek item;
  • 10 tools voor een specifiek item.

Kijk uit voor graaiers

Er is eigenlijk maar één probleem bij het gratis weggeven: dat je de 4 stappen – net als de meeste ondernemers – halfslachtig doet. Want dan krijg je vooral veel gratis graaiers achter je aan. Of er gebeurt weinig tot niets waar jij iets aan hebt.

Welke weggever bied jij aan op je website? Op welke plekken?
Reageer hieronder, ik lees het graag!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp