Je hebt een website en steeds meer bezoekers weten deze te vinden. Zou het dan niet fijn zijn om wat met je website te verdienen? Zo kun je jouw hobby bekostigen en houd je er wellicht nog wat aan over. In dit artikel beschrijf ik 4 verdienmodellen voor je website.

1. Webshop toevoegen

Een goede stap om geld te verdienen, is een webshop toevoegen. Heb je een blog over lifestyle, dan zou je producten met betrekking tot gezond(er) eten en sporten kunnen verkopen. Dit vereist – naast de opzet van een webshop – ook inkoop, verzending, garantieafhandeling en service.

Voordelen eigen webshop:

  • goede marges;
  • hoge kwaliteit dienstverlening in eigen hand;
  • goede toevoeging aan je website.

Nadelen eigen webshop:

  • tijdsintensief (contact, service, retourbeleid);
  • opzet en beheer webshop vereist kennis;
  • eigen voorraad houden;
  • het risico om je investering kwijt te raken.

2. Affiliate marketing

Een goede methode om relevante producten te promoten, zonder inkoop, verkoop of service is affiliate marketing. Dit verdienmodel geeft een percentage, een commissie, bij een verkoop in een andere webshop.

Via een affiliate network als Zanox, TradeTracker of Affilinet kun jij je aanmelden bij een relevante webshop, een merchant. Daar kun je ook meteen zien wat jouw commissie is bij een verkoop. Je verdient geld wanneer je een bezoeker via een aparte URL doorverwijst naar de verkopende webshop.

De sleutel voor een mooie commissie is relevantie. Je verdient immers pas als jouw bezoekers iets kopen bij die webshop. Producten (of webshops) die jij toont, moeten dus interessant zijn voor je doelgroep.

Voordelen affiliate marketing:

  • geen risico, je verwijst enkel naar andere sites;
  • commissie per verkoop

Nadelen affiliate marketing:

  • merchants wisselen nogal eens van aanbod en soms van netwerk;
  • veel lagere marges dan met een webshop;
  • uitbetaling kan soms maanden duren.

3. Advertenties op je site

Je ontkomt niet aan bannerreclames als je surft op internet. In Nederland worden met advertenties elke maand 95% van de internetters bereikt.

De mogelijkheden voor adverteerders zijn dus groot. Er zijn 2 soorten adverteermogelijkheden te onderscheiden.

Bannerdeals
Met name grote platformen bieden nog bannersdeals aan. Zij verkopen x-aantal vertoningen voor een afgesproken prijs. Deze manier van adverteren is steeds minder in trek. Sites die dit nog toepassen, zijn vaak de echt grote websites die zeer veel advertentie-impressies kunnen aanbieden en vaak op specifieke delen van de site. Nadeel voor adverteerders is dat deze methode weinig flexibiliteit biedt en niet te optimaliseren is.

Advertentieruimte beschikbaar stellen
Via Google AdSense kun je jouw sites aanmelden. Google controleert de site en zal je vervolgens toelaten tot het AdSenseprogramma. Je kunt dan bepaalde advertentieformaten beschikbaar stellen op je site. Adverteerders kunnen nu targeten op jouw bezoekers, jouw informatie of zelfs jouw website. Nadeel: Google krijgt 30% van de inkomsten. De overige 70% is voor jou. Het loont overigens enorm om te testen met advertentieposities en formaten. Daarmee kun je inkomsten per klik en de hoeveelheid kliks sterk verhogen.

Voordelen advertenties:

  • zeer gemakkelijk in te zetten;
  • maandelijkse uitbetaling;
  • verdien bij elke klik (of vertoning) van een advertentie.

Nadelen advertenties:

  • bezoekers zijn vaak tegen advertenties;
  • het inzetten van teveel advertenties zorgt voor een slechte gebruikservaring.

4. Advertorials

Deel je veel informatie en kennis? Dan willen andere sites jou wellicht noemen of zelf kennis delen. Je kunt dan advertorials toelaten. Per gepubliceerd stuk content kun je geld vragen aan ‘adverteerders’.

Denk er aan dat je duidelijk maakt dat het een gesponsord stuk is. Je bezoekers worden niet graag voor de gek gehouden. Eveneens kun je van externe links het beste ‘nofollow’ maken. In CMS’en als WordPress en Joomla! kun je dat doen bij de linkinstellingen. Doe je dat niet, dan kan de advertorial worden gezien als verkochte link naar de adverteerder en daar is Google niet dol op.

Voordelen advertorials:

  • content sluit aan bij jouw gedeelde informatie;
  • een goed geschreven advertorial biedt meerwaarde voor jouw bezoekers.

Nadelen advertorials:

  • advertorials kunnen maar een beperkt deel van je informatie zijn. Mogelijkheden om advertorials te plaatsen zijn dus beperkt;
  • afhankelijk van jouw sector zijn er mogelijk weinig interessante adverteerders;
  • beperkte controle over welke adverteerders worden vertoond op jouw website.

Verdienmodel kiezen

Kies een verdienmodel dat bij jou en je bezoekers past. Wanneer bezoekers geen directe koopintentie hebben, is een webshop of affiliate marketing niet altijd de beste keuze. Plaats ook geen overload aan advertenties of advertorials. Zo kun je je bezoekers zelfs kwijtraken.

Kies wat je denkt dat het beste is voor jouw bezoekers. Sluit de optie om verdienmodellen te combineren ook zeker niet uit. Advertorials en AdSense kunnen prima samen op een informatieve site.

Hoe doe jij het?
Verdien jij al geld aan je site? Deel je vragen en ervaringen in de comments.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp