Ooit was het leuk om erbij te doen, maar anno 2015 is videomarketing een fundamenteel onderdeel geworden van iedere contentmarketingstrategie. Video zorgt voor een positieve impact op leads, e-commerce, merkbekendheid en engagement op de socialmedia-kanalen.

Dat we niet meer om video heen kunnen blijkt ook uit het onderzoek van Marketingfacts naar het gebruik van online video. Volgens MarketingFacts kijkt 77% van de Nederlandse bevolking bijvoorbeeld regelmatig op YouTube.

Waarom YouTube?

Een ondernemer kan op verschillende manieren inspelen op de trend van online video. Ik ben van mening dat YouTube de beste keuze is, omdat het heel vaak door de doelgroep wordt gebruikt. YouTube is na Google de belangrijkste manier om te zoeken op Internet. Jongeren zoeken zelfs nog eerder via YouTube dan Google.

YouTube on demand

YouTube is dus eigenlijk een must. Maar hoe start je daar nu mee?

YouTube-kanaal opzetten

Als je hebt besloten om met YouTube aan de slag te gaan, dan is de eerste stap om je YouTube-kanaal in te richten. Via het YouTube-kanaal van Ziovo kun je leren hoe je een YouTube-kanaal opzet.

Oké, ik heb een YouTube-pagina, wat nu?

Nadat je een YouTube-pagina hebt aangemaakt, kun je waarde gaan creëren. YouTube kan op verschillende manieren waarde genereren voor je bedrijf. Wat je wilt bereiken met YouTube heeft te maken met je doelstellingen en de daaruit voortvloeiende strategie.

In dit artikel ga ik ervan uit dat je door middel van YouTube mensen wilt bereiken die mogelijk zijn geïnteresseerd in je bedrijf of product. Ik raad je aan om de volgende 3 stappen te doorlopen om van de inzet van YouTube een succes te maken.

1. Onderwerp claimen

Waarschijnlijk heb je als bedrijf al een aantal kernwaarden gedefinieerd en zaken waar je jezelf op focust. Echter is het met socialmedia-marketing, en zeker met YouTube-marketing, een must om 1 onderwerp te claimen, de kerngedachte.

Goede voorbeelden hiervan zijn RedBull, die extreme sports op YouTube claimt, en Coca Cola, die ‘happiness’ claimt. Omschrijf de propositie van je bedrijf dus zo simpel en helder mogelijk.

2. Content creëren

Op basis van je kerngedachte ga je aan de slag met het creëren van de eerste video’s. Bij het creëren van content zijn er een aantal zaken die je in acht moet nemen.

Storytelling
Storytelling is naast een buzzword ook iets waar je in contentcreatie rekening mee moet houden. Storytelling is het vertellen van een goed verhaal. Mensen zijn al sinds het begin der tijden vatbaar voor en geïnteresseerd in goede verhalen.

Hoe beter het verhaal van je merk of bedrijf is, hoe meer aandacht je krijgt. Storytelling draait om het maken van een echte connectie met je klanten en prospects. Als dat lukt, krijg je een diepere conversatie met meer betekenis.

Strategie
De beste strategie voor het creëren van YouTube-content wordt uitgelegd in een item op thinkwithgoogle.com. Om snel succes te boeken met je onderneming via YouTube, gaat het erom om zogenaamde help-, hub- en hero-content te maken.

YouTube strategie

Help-content
De belangrijkste content die je kunt maken als kleine ondernemer is help-content. Door het helpen van en het bieden van relevantie voor je klanten kun je de fanbase snel laten groeien.

Hierbij is het heel belangrijk om op 2 manieren te denken. Denk in eerste instantie als klant of als bekijker van de content. Het gaat niet om je merk, maar het gaat erom dat je informatie biedt, problemen oplost of mensen entertaint.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om als marketeer te denken. Bedenk wat het doel van je video’s is. Zorg ervoor dat je altijd werkt richting je doelstellingen: videoviews, kanaalabonnees, traffic naar de website en nieuwsbriefabonnees. Zorg dat je altijd call-to-actions in de video’s hebt staan en vanuit YouTube linkt naar je site.

Bij help-contentvideo’s kun je denken aan producttutorials, how-to-content en klantenservice-informatie.

Hub-content
Door de help-content heb je bezoekers naar je kanaal gekregen. Daarna kun je het succes uitbouwen door hub-content te creëren. Hub-content is content waarmee je klanten en prospects echt aan je merk gaat binden; de content die je regelmatig nodig hebt.

Aan te raden is om minimaal 1 per week hub-content te plaatsen om een bepaalde regelmaat te creëren, waardoor je klanten ook weten wanneer ze bepaalde content van je kunnen verwachten. Bij hub-content kun je denken aan wekelijkse rubrieken en series over medewerkers of afdelingen.

Hero-content
Hero-content bestaat uit de grote evenementen, campagnes of mijlpalen die je wilt communiceren. Bijvoorbeeld als je bedrijf x jaar bestaat of als je vanuit een nieuw pand werkt. Dit zorgt ervoor dat je een paar keer per jaar veel aandacht krijgt in de media. Maar alleen hero-content niet genoeg om succesvol te zijn op YouTube. Om het hele jaar door relevant te zijn, mag je ook help- en hub-content niet uit het oog verliezen.

Contentkalender
Het is handig om voordat je aan de slag gaat met het creëren van de content, een contentkalender te maken, bijvoorbeeld in Excel. Je vind hier een voorbeeld van deze contentkalender.

Contenttools
Momenteel heb je voor veel zaken tools om efficiënter te werken en meer gedaan te krijgen in minder tijd. Ook voor contentcreatie heb je een aantal handige tools:

3. Content delen

Sommige mensen denken dat in een verbonden socialmedia-wereld de content zichzelf verspreidt. Helaas is dit niet waar. Houd er rekening mee dat je ook tijd moet inplannen om de content te verspreiden. Zeker in het begin is het aan te raden om minimaal 1 uur per video te besteden om de content aan te jagen.

Het verschilt per sector hoe je de video’s het beste onder de aandacht kunt brengen.
Er zijn echter wel een aantal goede regels voor.

SEO
Om ervoor te zorgen dat je video goed vindbaar is, is het aan te raden om elke video te taggen met relevante keywords. Een goede tool om te zoeken naar de beste keywords voor je bedrijf is Kwfinder.

Vragen om te delen
Vaak is het al genoeg om gewoon te vragen aan je videokijkers of e-mailabonnees of ze je content willen delen of je kanaal willen volgen. Een goed voorbeeld hiervan is Kids React, die onder een video vragen om het te delen.

React voorbeeld

Social media
Een makkelijke en snelle manier om je video’s aan de man te brengen, is door ze te delen op je eigen andere socialmedia-kanalen, zoals Facebook en Twitter.

Invloedrijke personen
Het delen gaat een stuk makkelijker als mensen je daarbij helpen. Je kunt dus proberen om vrienden te worden met invloedrijke personen binnen jouw niche. Neem bijvoorbeeld een video met hen op. Zo krijgen de vrienden of volgers van deze personen de video ook te zien.

YouTube ‘crosspromoten’
YouTube geeft je de mogelijkheid om andere kanalen aan elkaar te verbinden. Hierdoor kun je traffic via je website naar YouTube krijgen, maar ook weer traffic doorsturen vanuit YouTube naar bijvoorbeeld Twitter of Facebook.

Zorg er in ieder geval voor dat het makkelijk en duidelijk is voor de gebruikers hoe ze van het ene kanaal naar het andere kanaal kunnen komen. Zie het voorbeeld van Warner Bros, die 6 andere kanalen aan zijn YouTube-kanaal verbindt.

Warner Bros voorbeeld

De echte wereld
Je vergeet het bijna, maar er bestaat ook nog zoiets als de echte wereld. Mond-tot-mondreclame blijft in het digitale tijdperk nog steeds een heel goed middel om mensen te bereiken. Vertel tegen iedereen dat je bedrijf mooie video’s online heeft staan.

Reclame
Als je budget over hebt, dan zou je je video’s een kleine boost kunnen geven door middel van AdWords op YouTube of een advertentie op Facebook.

5 voorbeelden van YouTube-pagina’s

Nu je kunt beginnen, is het raadzaam om eerst inspiratie op te doen. Hieronder staan 5 voorbeelden van ondernemers en bedrijven die je zeker moet volgen.

Gary Vaynerchuck
Gary Vaynerchuck is auteur, wijnexpert en een serial entrepreneur. Op zijn YouTube-kanaal praat hij over marketing, social media en beantwoordt hij vragen van zijn kijkers. Gary is voor mij en voor heel veel mensen een enorme inspiratiebron.

GaryVEE Show

Lowe’s Home Improvement
Het YouTube-kanaal van Lowe’s Home Improvement is een geweldig voorbeeld van een kanaal dat uniek, nuttig en vermakelijk is. Het kanaal geeft tutorials, do-it-yourselftips en ideeën waarmee je meteen aan de slag kunt gaan. Aan de positieve comments kun je zien dat mensen dit erg waarderen.

Moz
Het YouTube-kanaal van Moz, een marketingcommunity, is eigenlijk een uitbreiding van hetgeen waar zij ook al op hun site en blog mee bezig zijn. Moz heeft heel goed begrepen dat je door middel van het aanbieden van cursussen en tips je eigen business kunt laten groeien. Op het Moz-kanaal vind je allerlei video’s. Van algemene marketingtips tot uitgebreide informatie over specifieke online tools.

En als laatste ook nog 2 goede Nederlandse voorbeelden.

Coolblue
Net als met hun klantenservice en social media, steekt Coolblue ook met kop en schouders boven de rest uit op het gebied van YouTube. Zij gebruiken het kanaal voor het aanprijzen van artikelen, het geven van tutorials en HR. Check ook zeker even de introductievideo.

Havenbedrijf Rotterdam
Havenbedrijf Rotterdam lijkt een vreemde eend in de bijt. Het ligt namelijk niet voor de hand om een havenbedrijf te promoten via social media. Toch vind ik dat deze dappere keuze loont, want het resultaat is zeer geslaagd. Op de YouTube-pagina van het Havenbedrijf vind je naast een hele inspirerende introductiefilm, de medewerkers aan het woord, de geschiedenis en nieuwsitems.

Nog vragen?
Ik hoop dat ik je met dit artikel handvatten heb gegeven op het gebied van YouTube. Als je vragen hebt over YouTube en de inzet ervan, dan hoor ik het graag.

Als je dit item waardeert, dan mag je het delen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp