Je hebt de term crowdfunding vast wel een keer voorbij horen komen. Lees verder als je benieuwd bent wat crowdfunding kan betekenen voor je bedrijf. Mijn naam is Daphne Habets en hieronder zal ik je als persoonlijke crowdfundingspecialist meenemen in de wereld van crowdfunding.

Wat is crowdfunding?

Als je denkt aan crowdfunding, dan denk je waarschijnlijk snel aan de culturele en creatieve sector. Hier is crowdfunding inderdaad ontstaan. Inmiddels zijn er verschillende varianten van crowdfunding, allen met het zelfde basisprincipe waarbij vele kleine geldgevers samen het grotere doelkapitaal bij elkaar brengen. Ik hanteer de onderstaande definitie van crowdfunding:

Crowdfunding is een vorm van financieren voor onder andere het mkb, stichtingen en verenigingen waarbij de geldvragen direct geld ophaalt bij een groot aantal investeerders/geldgevenrs. Investeerders/geldgevers doen dat veelal met relatief kleine bedragen. Veel bedragjes samen vormen uiteindelijk het gewenste doelkapitaal.

Onder onze medeburgers zijn er veel particulieren, bedrijven en investeringsorganisaties die geld over hebben. Omdat spaarrekeningen, deposito’s, beurzen en fondsen niet altijd het gewenste rendement opleveren, zijn deze partijen naarstig op zoek naar andere mogelijkheden om rendement te halen.

Ook investeert het veel leuker en persoonlijker als je als investeerder je eigen projecten kunt uitkiezen, zonder dat je daar uitvoerige investeringskennis voor nodig hebt. Dat je daarbij je eigen (lokale) economie stimuleert, geeft een erg plezierig gevoel. Investeren is dus toegankelijk voor iedereen. Crowdfunden gebeurt meestal via een crowdfundingplatform en er zijn inmiddels steeds meer platforms die een vergunning hebben van de AFM (Autoriteit Financiële Markten) zoals:

Behalve 100% crowdfunden zijn er ook hybride oplossingen mogelijk waarbij een deel bijvoorbeeld bancair wordt gefinancierd en een deel door crowdfunding.

Gestapeld financieren

Financiering via verschillende financieringsvormen wordt gestapeld financieren of pizzafinanciering genoemd. Je kunt daarbij gebruik maken van factoring, informele investeerders, Qredits, leasing en kredietunies. Door de huidige regelgeving en economische situatie zijn banken minder geneigd kredieten tot € 250.000 te verstrekken. Helaas zijn dit juist de kredieten waar 85% van het mkb behoefte aan heeft. Regelmatig hoor ik dat dit zelfs geldt voor bancaire financieringen tot een paar miljoen.

Ik merk ook dat veel mkb’ers, start-ups, maar ook grotere organisaties daardoor geen kredieten meer krijgen voor hun plannen. Dat leidt regelmatig tot heftige emoties. Niet gek als je het bedrijf waar je je jarenlang met hart en ziel voor hebt ingezet, hierdoor ten onder ziet gaan. Iedereen kan zich voorstellen dat je als ambitieuze ondernemer juist vol plannen zit en dat je die plannen ook graag gefinancierd wilt zien.

Crowdfunding is ook marketing

Stel, je hebt een (groei)plan van € 200.000 en je besluit dit via crowdfunding te financieren. Dan heb je allereerst interessante nieuwswaarde voor de (plaatselijke) media die je kunt benutten voor free publicity. Daarnaast kan je, met een goed doordacht plan, gratis ambassadeurs voor je organisatie ontwikkelen.

Stel dat 300 investeerders op je project inschrijven, dan zijn dit stuk voor stuk mensen die voor jou hebben gekozen en hun belofte hebben gegeven. Als je deze groep mensen speciale aandacht geeft, kun je ze ontwikkelen tot heuse ambassadeurs.

Ambassadeurs zijn mensen die (belangeloos) geëngageerd jouw bedrijf of merk promoten in hun privé- en zakelijke netwerken. Vaak wel tot jaren nadat de daadwerkelijke crowdfunding plaatsvond. Dit is op de lange termijn veel interessanter dan één enkele klant die een keer bij je komt kopen.

Klantmagneet

Crowdfunding als klantmagneet

Bij je crowdfundingproject kun je leuke acties aanbieden aan je investeerders die enerzijds een investeerder overhalen om (meer) te investeren en die anderzijds zorgen voor aandacht en nieuwe klanten voor jouw bedrijf. Hoe sneller je project wordt ‘gefund’, hoe interessanter investeerders jouw plannen vinden. Dat geeft je meteen een goed beeld of buitenstaanders brood zien in jouw ideeën. Crowdfunding is dus ook een markttoets.

Ondanks de succesverhalen is crowdfunding niet per definitie succesvol. Je kunt er echter wel veel aan doen om jouw project tot een succes te maken:

  • Geef een extra aanbieding of korting voor investeerders die bijvoorbeeld € 1.000/ € 2.000/ € 5.000 investeren. Zo bood een wijnhandelaar gratis wijnpakketten en een wijnreis aan.
  • Kies de vorm van crowdfunding die bij je past en kies daar het juiste platform bij.
  • Zorg voor een heldere aansprekende pitch met goede foto’s, een promofilmpje et cetera.
  • Beweeg je eigen netwerk (familie, vrienden, kennissen) om te investeren. Als een nieuw project snel volloopt, is dat interessant voor andere investeerders die jou niet kennen.
  • Maak gebruik van het feit dat crowdfunding momenteel een grote nieuwswaarde heeft en benader (plaatselijke) media.
  • Maak handig gebruik van social media zoals Twitter en Facebook, en maak gebruik van nieuwssites waar je zelf nieuws op kunt plaatsen.
  • Betrek bestaande klanten, leveranciers, stadsgenoten en sportgenoten bij je project. Hoe zou jij het vinden om een stukje meegefinancierd te hebben aan je favoriete slager of sportclub? Geef je netwerk de mogelijkheid te investeren in je bedrijf en ze worden grote ambassadeurs en terugkomende klanten.
  • Ontwikkel je investeerders tot ambassadeurs door ze een speciale behandeling te geven.

Hopelijk heb je na het lezen meer inzicht gekregen in de wereld van crowdfunding. Als je vragen hebt dan hoor ik uiteraard graag.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp