Hebben de inzet van social media een effect op keyword rankings in Google? Dit is een belangrijke vraag aangezien social media niet meer weg zijn te denken uit de huidige samenleving. Tevens zien we dat bepaalde SEO-technieken steeds minder effectief worden. Over of het effect heeft, zijn meningen sterk verdeeld. Omdat het zo belangrijk is voor je SEO en marketing, heb ik het voor je uitgezocht.

Google over social media en keyword rankings

Laten we eerst kijken naar wat Google er altijd zelf over heeft gezegd. En dat is nogal verwarrend. In het verleden heeft het bedrijf nog aangegeven dat social media niet worden geïndexeerd. Zo zei Matt Cutts nog in maart 2013:

“We like standards that are available on the open web. If we’re not able to crawl something – like Facebook or like the time we temporarily ran into problems with Twitter – we don’t want to depend on that data.”

Maar begin 2014 beweerde Matt Cutts dat socialmedia-pagina’s worden behandeld zoals alle andere pagina’s:

“Facebook and Twitter pages are treated like any other pages in our web index so if something occurs on Twitter or occurs on Facebook and we’re able to crawl it, then we can return that in our search results. But as far as doing special specific work to sort of say “you have this many followers on Twitter or this many likes on Facebook”, to the best of my knowledge we don’t currently have any signals like that in our web search ranking algorithms.”

Maar wat blijkt uit onderzoek?

In de SearchMetrics ranking factor 2014 kwam naar voren dat er een duidelijke correlatie is tussen socialmedia-signalen en hoge rankings in Google organic. Dat wil niet zeggen dat er een causaal verband is, maar laten we kijken naar resultaten uit dat onderzoek.

Keyword research

Deze figuur laat zien dat activiteit op Facebook, Twitter, Google Plus en Pinterest een positieve correlatie heeft met hoge keyword rankings.

Socialmedia-signalen

Deze figuur laat zien dat de websites op de eerste positie in 2013 en 2014 de hoogste activiteit vertoonden op Facebook (combinatie van likes, shares en comments).

Het is mogelijk dat sites die hoog scoren in Google ook alle actief zijn op social media en dat er geen enkele relatie is. Er is geen directe impact op de rankings van specifieke keywords, omdat de meeste backlinks van social media een no-follow zijn.

Google doet niets met de anchortekstinformatie van no-follow-links. Maar de domeinen van Facebook, Twitter, Pinterest en Google Plus hebben alle een hoge autoriteit. Socialmedia-links lijken dus goed te zijn voor de kwaliteit van je backlinkprofiel. Het is belangrijk dat je backlinks afkomstig zijn van betrouwbare domeinen. Teveel links van dubieuze websites kunnen schadelijk zijn. Een van de opvattingen van de onderzoekers bij SearchMetrics is dat activiteit op social media door Google kan worden opgepikt als een indicatie dat er nieuwe content is verschenen.

Er zijn aanwijzingen dat Google wél iets doet met socialmedia-signalen

In februari 2015 werd aangekondigd dat Google een deal had gesloten met Twitter en dat tweets opnieuw worden vertoond in de zoekmachineresultaten.

Tweets hadden al invloed op de rankings voor landingspagina’s, maar alleen bij zeer grote aantallen. Uit een onderzoek gedaan door Branded3 in 2012 kwam naar voren dat er bij 50 tweets al een stijging was in keyword rankings, maar pas bij 7500 tweets verschenen landingspagina’s in top 5 positie binnen Google organic search.

Het is natuurlijk de vraag wat er gaat gebeuren in 2015 nu Google een deal heeft gesloten met Twitter.

Zorg voor socialmedia-kanalen

Het is belangrijk om actief te zijn op social media, omdat je af en toe wel degelijk socialmedia-accounts ziet verschijnen in de organische zoekresultaten.
Inmiddels duiken socialmedia-accounts ook op in de knowledge graph boxes.

Zoekopdracht Pixar
Zoekopdracht in Google.com op ‘Pixar’

Als je via Google zoekt op een merk, dan krijg je in de knowledge graph box meerdere socialmedia-profielen te zien. Dat is een belangrijk signaal waaruit blijkt dat Google wel degelijk naar socialmedia-kanalen kijkt.

Bij Starbucks is het rijtje socialmedia-profielen langer dan voor Pixar (YouTube staat er echter niet bij). Mijn interpretatie is dat Starbucks actiever is op Instagram, Linkedin en Google+ dan Pixar. Het officiële Disney Pixar Google+-account heeft iets meer dan 2000 volgers, terwijl Starbucks er meer dan 3 miljoen heeft.

De conclusie die ik hieruit trek is, dat Google ook kennis neemt van de mate van activiteit op je socialmedia-kanalen.

Zoekopdracht Starbucks
Zoekopdracht in Google op ‘Starbucks’

Conclusie

Zoals je ziet zijn er veel data voorhanden die suggereren dat actief zijn op social media de rankings kan beïnvloeden. In 2012 had je zeker 7500 tweets nodig voordat een landingspagina in de top 5 zou kunnen verschijnen.

Google treedt de afgelopen jaren hard op tegen overoptimalisatie door middel van de Penguin- en Panda-updates. Veel backlinks van domeinen als Facebook, Twitter en Google zijn beter voor je backlinkprofiel dan honderden startpaginalinkjes. Het lijkt erop dat Google, naast backlinks, meer en meer signalen tot zich neemt om keyword rankings te bepalen. Het ziet ernaar uit dat socialmedia-signalen snel een belangrijkere rankingfactor krijgen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp