Het is nu een goede tijd om je marketingplan verder uit te werken. E-mailmarketingcampagnes zijn immers belangrijker dan ooit. Maar wat worden de belangrijkste trends op het gebied van e-mailmarketing?

Waar leggen e-mailmarketeers de focus op?

Marketeers kunnen niet alles en zeker niet alles tegelijkertijd. Een van de belangrijke vragen is dan ook: waar leg je de focus op bij het ontwikkelen van e-mailcampagnes? Uit onderzoek van Econsultancy blijkt dat e-mailmarketing nog steeds het meest effectieve marketingkanaal is. Hieronder zie je de meest belangrijke inzichten uit het onderzoek voor marketeers:

Econsultancy onderzoek
Econsultancy onderzoek

Laten we inzoomen op de top 3:

1. Geautomatiseerde campagnes

Geautomatiseerde campagnes zijn een grote trend voor 2015. Volgens de statistieken heeft marketing automation enorm aan populariteit gewonnen. En met een goede reden, want als je automatisering op de juiste manier toepast, dan kunnen er zelfs met lage volumes enorme resultaten worden geboekt.

Uit onderzoek door The Lenskold Group blijkt dat marketing automation bij 78% van succesvolle marketingcampagnes de belangrijkste factor is. Kies dus de juiste campagnes om automatisering bij toe te passen. Een marketeer zoekt altijd naar mails met een grote impact, maar die eenvoudig zijn te implementeren en een kleine tijdsinvestering vergen.

Marketing automation werkt perfect met behavioral e-mail targeting. De uitdaging is het vinden van een creatieve insteek van je campagne. Wil je meer halen uit je campagnes? Ontwikkel dan een serie e-mails. De impact hiervan is groter dan op zichzelf staande e-mails.

2. Strategie en campagneplanning

Strategie is altijd een topprioriteit geweest voor het ontwikkelen van succesvolle e-mailmarketingcampagnes. Schrijf alle ideeën op en creëer een strategiedocument. Maar denk alvast goed na over de te verwachten resultaten, voordat je tot actie overgaat.

Bedenk ook wat ervoor zal zorgen dat je management aan het einde van het jaar echt blij is. Om je resultaten te verhogen en te verbeteren, is het belangrijk om te kijken naar de ROI van jouw e-mailmarketingprogramma. Het is belangrijk om in het strategiedocument heldere KPI’s uit te schrijven: de verwachte uitkomsten en de manier waarop je deze wilt bereiken.

3. Kwaliteit van de e-maillijst

25% van de marketeers geeft aan dat het laten groeien van de e-maillijst een goede tactiek is om de e-mailmarketing resultaten te verbeteren. Om de lijst te laten groeien moet je rekening houden met alle touchpoints. Data zijn, naast de kwaliteit van de e-maillijst, belangrijk voor het automatiseren.

Datakwaliteit
Datakwaliteit

Datakwaliteit is vaak een probleem, want hebben de mensen in je e-maillijst nog steeds dezelfde voorkeuren als 2 jaar geleden? De hernieuwde focus op data heeft veel te doen met geautomatiseerde campagnes. Dit is logisch omdat je marketing niet goed kunt personaliseren en automatiseren als de data niet op orde is. Een quickwin is om onderaan de e-mails (in de footer) de ontvangers te vragen of ze hun profiel willen updaten.

Hoe denk jij hierover?
Herken jij jezelf in de trends en pas je al bepaalde zaken toe? Ik hoor het graag in de comments!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp