Sinds februari 2015 daagt dotAmsterdam Amsterdamse pioniers uit om een nieuw stukje virtueel vastgoed te claimen, namelijk een van de 100 .amsterdam domeinen die vanaf 27 maart online zijn gekomen. DotAmsterdam stelt in zijn digitale flyer dat ‘het claimen van jouw Amsterdamse stukje internet’ praktische voordelen heeft, zoals het beter gevonden worden in Google, herkenbaarheid en het uitstralen van het imago van Amsterdam. In dit artikel neem ik dergelijke aannames en eventuele voor- en nadelen van het gebruik van het .amsterdam domein (en soortgelijke topleveldomeinen) onder de loep.

Exact Match Domain-update

Google introduceerde in september 2012 de Exact Match Domain-update (EMD-update) met als doel om ‘low-quality sites’ uit de zoekresultaten te kunnen filteren die scoorden op termen die in de domeinnaam voorkwamen. Het idee hierachter is dat websites geen voorkeur zouden moeten krijgen in de zoekresultaten voor termen die in de domeinnaam voorkomen, omdat dit simpelweg niets zegt over de kwaliteit van die website. Zo kan een willekeurige taxiwebsite voor een zoeker op Google net zo goed zijn, of nog beter zijn, dan de website met het domein taxi.com.

Google probeert naar eigen zeggen altijd een optimale gebruikerservaring te leveren aan de zoeker. De domeinnaam speelt hierin geen bepalende factor en krijgt dan ook een lagere weging in Google’s uitgebreide algoritme.

5 voordelen van de .amsterdam extensie

  1. Het vereenvoudigt lokalisatie omdat de domeinextensie de plaatsnaam bevat. Zowel bezoekers als zoekmachines kunnen zien dat het om een bedrijf of initiatief gaat dat aan een bepaalde plaats gebonden is, in dit geval Amsterdam.
  2. Het bevordert uniciteit, omdat er veel nieuwe woorden en woordcombinaties vrij komen om te registreren met de nieuwe domeinextensies.
  3. Het kan als branding-tool worden ingezet en geeft onderscheidend vermogen. Organisaties met een .amsterdam domein kunnen zo het imago van Amsterdam uitstralen middels hun domeinnaam. Tevens is Amsterdam een van de eerste steden ter wereld met een eigen domeinnaam, wat bijdraagt aan het innovatieve karakter van de stad.
  4. Het geeft keuzevrijheid en stelt ondernemende partijen in staat om een domeinnaam te kiezen die dichter bij hun kernactiviteiten ligt, waarvan de .coms of .nls vaak al geregistreerd waren.
  5. Het vergemakkelijkt het zoekproces. Zo mag een bezoeker die op zoek is naar een vrijwilligersinstelling in Amsterdam ervan uitgaan dat ‘vrijwilliger.amsterdam’ in ieder geval actief is in Amsterdam. Lokaal is relevant.

5 nadelen van de nieuwe .amsterdam extensie

  1. Domeinnamen die eindigen in nieuwe extensies als .amsterdam of .kids zijn vaak vele malen duurder dan ccTLD’s (country code TLD’s) zoals .nl of .co.uk.
  2. Deze TLD’s zijn nieuw met als gevolg dat er sprake zal zijn van een incubatieperiode voordat Google websites met deze extensie op waarde leert te schatten, aldus de (ex-)webspambeheerder van Google, Matt Cutts.
  3. Het is onconventioneel, wat vaak slecht is voor de gebruiksvriendelijkheid. Veel mensen zijn er niet aan gewend dat als ze .amsterdam intypen of deze extensie op een reclame-uiting zien, dat dat een equivalent kan zijn van een .nl. Het brengt gegarandeerd verwarring teweeg, net als elke nieuwe uitvinding.
  4. In een onderzoek van Eli Schwartz van SurveyMonkey gaf het merendeel van de gebruikers, toen zij werden geconfronteerd met een nieuwe domeinnaam als .insurance, aan dat zij puur op basis van die domeinnaam niet meer vertrouwen kregen in de gepresenteerde prijsinschatting.
  5. Het vereenvoudigt misbruik omdat het gemakkelijker wordt om een soortgelijke domeinnaam te registreren en een vergelijkbare dienst aan te bieden. Dit kan de reputaties van bedrijven schaden en argwaan bij gebruikers teweeg brengen ten opzichte van deze nieuwe domeinnamen. Om dit tegen te gaan, kun je een .amsterdam domein laten registreren en de bezoekers doorsturen naar je hoofddomein.

Is dit interessant voor de lokale ondernemer?

Dat hangt puur van het doel van de ondernemer af. Indien Amsterdamse branding en het hebben van onderscheidend vermogen belangrijk is, kan het een goede optie zijn om met een .amsterdam domein te gaan werken. Voor een ondernemer of MKB’er die zoekverkeer en opdrachten uit het hele land wil krijgen is het, met de kennis die op dit moment beschikbaar is, verstandig om de genoemde voor- en nadelen nog eens goed af te wegen.

Word ik met een .amsterdam domeinnaam nog wel in het buitenland gevonden?

Via Google Webmaster Tools kun je zelf aangeven op welk land je je richt met je website (ga in het menu naar ‘Zoekverkeer > Internationale targeting’). Door gebruik te maken van Google Places, Schema.org markup of databases zoals Freebase, kun je tegenwoordig ook aan Google doorgeven waar je precies bent gevestigd.

Op die manier kan Google jouw website voorkeur geven in de lokale zoekresultaten, als blijkt dat dat relevant is voor de gebruiker. Het hebben van een .amsterdam extensie is dus niet de enige manier om voorrang te krijgen in de lokale zoekresultaten. Of Google besluit om een .amsterdam website minder bereik te geven in de internationale zoekresultaten, zal nog moeten blijken.

Conclusie

Vraag je altijd af met welk doel je kiest voor .amsterdam of .nl. Wat is voor jouw bedrijf of organisatie nu het meest belangrijk? Hoe past deze beslissing in het grote plaatje? Op dit moment geeft het gebruik van een .amsterdam domeinnaam je in ieder geval geen onnatuurlijke boost in de zoekresultaten. Of dit in de toekomst wel zo zal zijn, zal de tijd leren.

Op nic.amsterdam start op 1 juni de voorrangsperiode en vanaf 1 september vindt de open inschrijving plaats. Merknamen zijn beschermd voor de rechtmatige eigenaar.

Bronnen
http://www.ict-pulse.com/2012/08/pros-cons-adding-new-generic-top-level-domains
http://moz.com/blog/cc-tld-domain-study
http://www.gravitatedesign.com/blog/using-top-level-domains-for-seo
http://searchengineland.com/whats-the-real-value-of-local-tlds-for-seo-140519

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts en is geschreven op initiatief van de Internet Marketing Universiteit.

Delen
Reacties
  • Albert Mensinga 23 juni 2016 om 15:06

    Ik krijg een Digitale Stad flashback! Een DotAmsterdam had 15 jaar geleden voordelen gehad. Nu niet meer. IMO mosterd na de maaltijd.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp