Netwerken is een effectieve en snelle manier om het bereik van je bedrijf te vergroten. Uit onderzoek blijkt dat je binnen 3 schakels, dus de vrienden van jouw vrienden, toegang hebt tot alle mensen in Nederland. De ene ondernemer voelt zich echter als een vis in het water bij een netwerkbijeenkomst, terwijl de ander er zijn draai niet kan vinden. Besef echter dat netwerken een enorm effect kan hebben op je bedrijfs- en persoonlijke doelen. Maar hoe doe je dat nu: effectief netwerken?

Fysiek netwerken

Fysiek netwerken is de meest klassieke vorm van netwerken. Toch is dat niet voor iedereen even makkelijk. Wanneer je de volgende punten in acht neemt, hoeft netwerken niet moeilijk te zijn.

1. De voorbereiding
Om goed voorbereid te beginnen met fysiek netwerken, maak je een overzicht van bedrijven en mensen met wie je wilt netwerken. Verzamel daarbij ook achtergrondinformatie over deze bedrijven of mensen. Het is essentieel om te begrijpen wat hun voornaamste uitdagingen en doelstellingen zijn. Probeer dit netwerk ook visueel in kaart te brengen. Dit kan je doen door middel van Outlook, visitekaartjes, een telefooncontactlijst et cetera. Geef door middel van een prioriteit van 1 tot en met 3 de belangrijkste contacten aan.

2. Gesprek aangaan
Nadat je alles op een rijtje hebt gezet en op de plekken aanwezig bent die je hebt gevonden in je voorbereiding, begin je met het moeilijkste aspect van netwerken: het gesprek. Sommige mensen zijn echte sociale dieren, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig zijn er ook manieren voor introverte mensen om beter uit de verf te komen, zoals een goede voorbereiding. Zorg voor een ijsbreker en een heldere introductie van 10 seconden. Vervolgens zorg je dat je gesprekspartner zich comfortabel voelt in het gesprek.

3. Het gesprek
Als het gesprek eenmaal gaande is, is het belangrijk om empathisch te zijn en goed te luisteren. Luisteren is belangrijk om je gesprekspartners het vertrouwen te geven dat je oprecht in ze bent geïnteresseerd. Tevens zorgt luisteren ervoor dat je kansen opmerkt die zich voordoen. Daarnaast bouw je een goede relatie op als je jezelf openstelt en persoonlijke verhalen deelt. Als je alleen maar vragen stelt en geen persoonlijke informatie deelt, kan het gesprek overkomen als een ondervraging. Zorg tijdens het gesprek voor wederzijdse inbreng. Breng zaken ter sprake die elkaars business kunnen helpen. En vergeet vooral niet te lachen.

4. De follow-up
Een netwerkevent is vaak alleen maar het beginpunt van een nieuwe zakelijke connectie. De follow-up is de sleutel om de relatie te ontwikkelen. Bedank mensen die iets voor je hebben gedaan, het liefste binnen 24 uur met een mailtje of telefoontje, en vertel wat je eraan hebt gehad. Denk bij netwerken ook aan de lange termijn. Misschien kun je nu nog niets met een contact, maar over een half jaar wel. Voeg alle mensen die je ontmoet op LinkedIn toe. Dit is ook een belangrijk aspect van netwerken via social media.

5. Waar kun je fysiek netwerken?
Er zijn veel ondernemersnetwerken. Een paar voorbeelden zijn:

Daarnaast zijn er ook diverse netwerkgroepen, gericht op specifieke branches, doelgroepen en/ of regio’s. Veel lidmaatschappen zijn gratis.

Online netwerken

Internet is een hele belangrijke tool om klanten te bereiken en aandacht te genereren voor je bedrijf. Bedrijven geven enorm veel geld uit om hun producten in de markt te zetten door middel van hun websites en social media. Echter vergeten mensen vaak om online ook belangrijke relaties op te zetten met klanten en prospects. Een goed online netwerk kan er namelijk voor zorgen dat je als persoon of bedrijf kansen benut die anders niet mogelijk waren. Met de volgende 5 punten zorg je ervoor dat je goed voorbereid de eerste stappen binnen online netwerken kunt zetten:

1. Maak een plan
Net als met fysiek netwerken is de basis van online netwerken het plan. Zorg dat je vooraf een idee hebt over wat je wilt bereiken en hoe je die doelen gaat bereiken. Het belangrijkste onderdeel van het plan is het in kaart brengen van de online contacten die je momenteel bezit en hoe deze kunnen leiden tot nieuwe ingangen bij mogelijke nieuwe contacten. Plan daarnaast tijd voor jezelf in om te netwerken.

2. Participeer online
Nadat je de plekken, stakeholders en influencers in kaart hebt gebracht, is het zaak om online op de belangrijke plekken te participeren. Gebruik hiervoor gespreksonderwerpen die te maken hebben met de kern van je bedrijf. Probeer daarna gezamenlijke interesses te vinden met influencers uit je bedrijfsveld. Door met hen in gesprek te gaan binnen je business kun je op een natuurlijke manier je bereik laten groeien.

3. Wees belangrijk
De influencers uit je vakgebied hebben allemaal iets gemeen. Ze voorzien hun volgers en contacten op reguliere basis van relevante informatie. Je kunt zelf ook belangrijk worden binnen je vakgebied door precies hetzelfde te doen.

4. Creëer een conversatie
Het belangrijkste aspect van online netwerken is het creëren van een online conversatie. Start een weblog, bijvoorbeeld met WordPress of Tumblr. Door middel van de waardevolle informatie die ik in de vorige alinea heb besproken, kun je mensen of bedrijven aan jezelf binden. Deze informatie kan bestaan uit industrienieuws, de inzichten die je hebt opgedaan et cetera. Met elke online interactie is het belangrijk om mensen uit te nodigen om je te volgen en je content te delen.

5. Zoek online netwerken
Nu je de basis weet om goed online te netwerken, geef ik je ook wat plekken om meteen te beginnen met online netwerken:

Socialmedia-netwerken

Netwerken via social media heeft veel weg van online netwerken. Toch zijn er nogal wat essentiële verschillen. Omdat professionals veel tijd besteden op social media, dien je de nuances van socialmedia-netwerken goed te begrijpen.

socialmedia-netwerken

Het voordeel van socialmedia-netwerken
Het belangrijkste voordeel dat deze vorm van netwerken biedt, is een enorme zichtbaarheid via de socialmedia-kanalen. Het is ook kosteneffectief omdat je gewoon vanachter je bureau relaties met mensen kunt aangaan. Naast dat je mensen real-time en direct kan bereiken, kan het ook op lange termijn impact hebben. Je socialmedia-updates blijven namelijk in zoekresultaten staan, wat weer goed kan zijn voor SEO-marketing. Ten slotte zijn je contacten en exposure zeer gericht. Dit komt doordat mensen op LinkedIn en bijvoorbeeld Twitter vooral actief zijn in niches. Hierbij geef ik je een stappenplan:

1. Maak een account aan
De eerste stap voor het succes met socialmedia-netwerken is het aanmaken van accounts voor de kanalen waar je wilt netwerken. Welk sociale netwerk het beste is, hangt erg af van je vakgebied. Zo zijn er meer modegeoriënteerde mensen vooral actief op Instagram en zijn foodliefhebbers veelal te vinden op Pinterest. Dus doe eerst onderzoek. Er zijn meerdere manieren om online influencers te vinden. Een goed beginpunt is PeerReach, een site waar alle Nederlandse influencers zijn beoordeeld op hun online invloed.

2. Gebruik relevante content
De makkelijkste manier voor socialmedia-netwerken is het delen van content van belangrijke mensen uit je veld. Belangrijke content is bijvoorbeeld te vinden via Buzzsumo of Coosto. Doe daarnaast mee in online conversaties rondom belangrijke gebeurtenissen of events uit je vakgebied. Op Twitter vinden er meestal conversaties plaats omtrent de hashtag van een conferentie. Met tools zoals Tweetchup kun je hieruit makkelijk inzichten verwerven. Net als bij online netwerken draait het bij socialmedia-netwerken om het verkrijgen van autoriteit. Ook hier is het hebben van een weblog van belang.

3. Wees persoonlijk en transparant
Internet en social media maken het zakenleven steeds transparanter. Wees daarom zelf ook zo eerlijk en transparant mogelijk. Sommige mensen en bedrijven lopen hierin voor. Een mooi voorbeeld van de nieuwe transparantie is het bedrijf Buffer, dat online laat weten hoeveel zijn werknemers verdienen.

Op welke social media kun je netwerken?
Nu je het stappenplan achter de rug hebt, kun je op onderstaande socialmedia-netwerken aan de slag:

Netwerk jij? Waarom wel of waarom niet? Welke bijeenkomsten vind je interessant? Ik hoor het graag in een reactie op dit bericht.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp