Meer gratis bezoekers naar je website. Voor veel ondernemers is dat een belangrijk doel. Meer bezoekers is immers meer omzet. Diverse bedrijven hebben zelfs als doelstelling om website bezoek met ‘X’ procent te laten stijgen. De intentie bij dit doel is goed, maar er is een belangrijke nuance te plaatsen. Bezoekers hebben geen nut wanneer het geen relevante bezoekers zijn. Een goed doel is daarom niet zozeer meer bezoek, maar meer de focus op het juiste bezoek. Dat kan met zoekmachineoptimalisatie, ofwel Search Engine Optimization (SEO).

Case: autobedrijf

Stel: een autobedrijf in Arnhem heeft een website en een aantal doelen, waaronder APK-keuringen, werkplaatsafspraken voor kleine en grote beurten en occasions. Relevante bezoekers bevinden zich dus in de regio en hebben interesse in een van bovenstaande zaken. Een bezoekersdoelstelling van 100.000 bezoekers per jaar zou zeer goed kunnen zijn, en die kan al gehaald worden met een goed scorend artikel over de Tesla Model S. Een bijzonder mooie auto, maar mensen met interesse in die Tesla zijn niet relevant voor de dienstverlening van het autobedrijf.

Relevante bezoekers achterhalen

Daarom moet je relevante bezoekers weten te trekken. Een perfecte tool voor het achterhalen van relevante bezoekers is de Keyword Planner van Google. Met deze tool kun je achterhalen hoe vaak een bepaalde zoekopdracht in Google wordt gebruikt. Daarmee kan je de bewoording van jouw dienstverlening afstemmen op zoekopdrachten van gebruikers. In een ander artikel leg ik uit hoe je deze tool gebruikt.

Relevante bezoekers zijn dus mensen die zoeken naar jouw producten. Of, nog kansrijker, hebben een probleem dat jij kunt oplossen. In het voorbeeld van de autogarage kan dat zijn ‘apk arnhem’ en ‘apk keuring arnhem’. Echter, wanneer je de kleine beurt wilt verkopen, moet je met iets anders komen. Op ‘kleine beurt arnhem’ of ‘grote beurt arnhem’ wordt namelijk nagenoeg niet gezocht via Google. Waar wel op gezocht wordt is ‘autoservice arnhem’, ‘auto onderhoud arnhem’ en dergelijke termen. Soms is het verstandig een woord fout te spellen, omdat op ‘apk keuring’ nou eenmaal vaker wordt gezocht dan op ‘APK-keuring’. Om je doelgroep op basis van relevante zoekopdrachten te vinden is dus een zoekwoordenonderzoek nodig.

Landingspagina’s

Wanneer je weet waar je doelgroep op zoekt en welke vraagstukken zij ingeven op Google, dan kun je antwoorden aanbieden. Idealiter heeft elke pagina een eigen onderwerp. Dat houdt 2 dingen in:

  • Je geeft antwoorden op problemen een eigen landingspagina.
  • Je hoeft geen nieuwe pagina te maken voor alles.

Creëer dus verschillende landingspagina’s, maar overdrijf niet. Een goede indicatie is de meerwaarde die je tekst heeft. Is deze zelfgeschreven en dus uniek? Geef je het antwoord nergens anders? Zo ja, dan heeft het artikel toegevoegde waarde.

Antwoord geven
Op de landingspagina plaats je een antwoord op de vraagstelling. En de vraagstelling ken je, want die komt uit je zoekwoordenonderzoek. Een pagina over APK-keuringen in Arnhem bevat bijvoorbeeld afspraakinformatie, prijs, locatie, wat er gebeurt als er een probleem wordt gevonden of testimonials. Met andere woorden: relevante informatie voor mensen die op jouw site pagina komen.

Voor wie?
Belangrijk is dat de pagina antwoord geeft aan mensen die vanuit Google komen én mensen die op jouw site rondklikken. Houd dit altijd in gedachte. Wederom wil ik benadrukken dat een pagina bestaat voor een gebruiker. Deze gedachte is logisch, want een zoekmachine wil ook het beste voor de gebruiker. Die focus zorgt dus dat je in lijn zit met de ambitie van een zoekmachine. Op korte en lange termijn ben je dan op een goede manier met SEO bezig.

Meta-informatie

Erg belangrijk voor Google is meta-informatie, jouw tekst die bij jouw link wordt getoond. Met name de ‘title tag’ is erg belangrijk.

Meta-informatie

Bovenstaande resultaat uit Google bevat 3 zaken:

  • Title tag: de blauwe titel;
  • URL: in het groen;
  • Meta description: de beschrijving van de pagina in het zwart.

Relevantie is hier erg belangrijk. Gebruik daarom in je title de zoekwoordfocus van jouw pagina, bijvoorbeeld ‘APK keuring Arnhem’. De meta description moet de bezoeker uitnodigen om te klikken op jouw link. Daarnaast heeft de title tag grote invloed op je positie in Google. Overige kansen liggen in implementatie van rich snippets, zodat je nog meer opvalt en je kunt onderscheiden. Meer weten? Lees de 44 SEO-tips.

Autoriteit

Onderschat de autoriteit van je website of pagina’s niet. Autoriteit wordt bepaald door links naar jouw website. Daarvoor zijn goede en (helaas zeer veel) slechte manieren. In een later artikel zal ik hieraan apart aandacht besteden.

Eerlijkheid duurt het langst

Om af te sluiten wil ik benadrukken dat SEO serieus oppakken een strategische keuze is. Het is geen eenmalige actie en je ziet ook niet direct resultaat. Wanneer je snel en direct resultaat verwacht, zul je voor trucjes moeten kiezen. Die keuze is doorgaans tegen regelgeving in, houdt maar kort stand en kan voor straffen van Google zorgen. In het ergste geval zelfs permanente opschorting uit de resultaten. Ook bij SEO geldt dat eerlijkheid het langst duurt.

Delen
Reacties
  • Ruben de Vries 24 maart 2015 om 16:13

    Goed artikel! Zeker het feit dat de focus, ook in mijn ogen, moet liggen op het verkrijgen van nieuwe(potentiële) klanten en niet op het verkrijgen van zoveel mogelijk bezoekers.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp