Veel ‘bijna-ondernemers’ twijfelen of ze er klaar voor zijn om hun dienst aan ‘echte’ klanten aan te bieden. Je bent al een tijd bezig met de voorbereidingen van het opstarten van je bedrijf, maar als je om je heen kijkt is er altijd wel iemand die meer ervaring heeft, meer weet of meer heeft gestudeerd. Zelfs als je al veel inhoudelijke opleidingen hebt gedaan op jouw vakgebied. Soms twijfelen mensen die al jaren in loondienst een bepaald soort dienst verlenen en dat nu voor zichzelf willen gaan doen, ook nog aan hun capaciteiten.

Dat kan maken dat je de échte start van je bedrijf onnodig blijft uitstellen. Je wilt natuurlijk niet met je bedrijf beginnen om vervolgens klanten weg te zien lopen, omdat je onvoldoende weet. Niemand kan voor jou bepalen of je klaar bent voor de start van je eigen bedrijf, maar ik kan je wel 3 indicatoren meegeven op basis waarvan je dit op een goede, veilige manier kunt bepalen.

Indicator 1: meer kennis dan je doelgroep

Als je veel meer weet over het oplossen van een specifiek probleem dan de mensen die dit probleem hebben, dan heb je al een goede basis voor een dienstverlening. Of je door ervaringsdeskundigheid genoeg kunt leren of dat je echt studiekennis nodig hebt, dat ligt aan je vakgebied. Wees dus zo eerlijk mogelijk over wat nu daadwerkelijk de kennis is die jij nodig hebt voor het leveren van een goede dienst. Het is makkelijk om hierin door te schieten en maar kennis te blijven vergaren, omdat je hiermee een soort basisonzekerheid kunt verbloemen. Als je bang bent dat je eigenlijk niet goed genoeg bent, dan kan je de start van je bedrijf onnodig lang uitstellen. Jezelf blijven ontwikkelen is goed, maar zorg dat het geen manier wordt om jouw talent niet ten volle te kunnen ontplooien.

Denk aan deze 3 punten over doelgroepen bij de start van je bedrijf:

  • Voldoende kennis van je doelgroep is onmisbaar bij het opstarten van je eigen bedrijf.
  • Als jij exclusief durft te zijn in wie jij kunt helpen, creëer je een eigen niche waarbinnen jouw aanbod speciaal is.
  • Als je moet kiezen tussen 2 doelgroepen, stel jezelf de vraag welke doelgroep het grootste probleem ervaart. Als je je probeert te richten op 2 verschillende doelgroepen, haal je uit geen van beide de omzet en voldoening die je zoekt.

Indicator 2: voldoende kennis van je doelgroep

Passie en ergens goed in zijn is helaas onvoldoende om een bedrijf op te bouwen. Je hebt ook kennis van je doelgroep nodig, zodat je weet wat het probleem is waar zij een oplossing voor zoeken en óf ze wel een oplossing zoeken. En, heel belangrijk, of jij hen kunt bereiken. Een voorbeeld: de doelgroep ‘bowlers met ambitie’ is makkelijk te vinden, want die hangen rond in bowlingcentra. Maar ouders die hun kinderen mishandelen willen helpen om hun kinderen beter op te voeden, dat is een vrij kansloze doelgroep als zelfstandig ondernemer, omdat die mensen zichzelf niet snel als zodanig kenbaar zullen maken.

Tips die je helpen ervoor te zorgen dat klanten jou weten te vinden:

  • Straal uit dat je weet wat het probleem van je klanten is. Niet het probleem dat jij ziet, maar het probleem dat zij ervaren.
  • Gooi de wereld in dat je klanten zoekt. Wees daar niet te verlegen in.
  • Het schrijven van artikelen zal je enorm helpen bij het vinden van klanten. Het geeft hen een voorproefje van wat je te bieden hebt.

Indicator 3: een basale website

Een website is een visitekaartje voor je onderneming, toch hoef je bij de start van je bedrijf nog niet meteen een flitsende website met een geweldig logo te hebben. Daar gaat het in eerste instantie helemaal niet om. Sterker nog: als je bedrijf eenmaal loopt ga je jouw identiteit als ondernemer ontdekken. Het is veel fijner om op dat moment een site te maken die perfect bij jou past. Hoe die site eruit komt te zien kun je in dit stadium nog niet eens bedenken. Bovendien houdt het je eigenlijk alleen maar af van het daadwerkelijk aan de slag gaan met je klanten en het daadwerkelijk in de markt zetten van jezelf en je dienst.

Er zijn 3 dingen belangrijk voor een basale website.

  • Zorg dat je een gratis weggever aanbiedt op je website die interessant is voor jouw doelgroep. Hiermee kun je je mailinglijst opbouwen.
  • Beschrijf de problemen die jouw klanten ervaren en die jij voor hen kunt oplossen. Zo krijgen je potentiële klanten een beeld van de resultaten van jouw dienstverlening.
  • Formuleer minimaal één concrete dienst die mensen ook kunnen afnemen. Dat hoeft nog helemaal niets ingewikkelds te zijn, als er maar iets concreets is waar mensen contact voor kunnen opnemen als ze met je aan de slag willen.

Kortom: ben jij klaar voor de start van je bedrijf?

Jij bent de enige die kan bepalen of je er klaar voor bent om je bedrijf in de markt te gaan zetten. De 3 indicatoren uit dit artikel bieden je een steuntje in de rug bij deze beslissing. Maar ik hoor ook graag van jou! Wat vind jij onontbeerlijk om te kunnen beoordelen of je klaar bent voor de start? Of andersom: wat houd jou tegen om je droom van zelfstandig ondernemerschap waar te maken? Laat het mij hieronder weten.

Vraag het e-book ‘Meer Klanten met Minder Moeite’ (inclusief 7 mini Marketing MasterClasses op MP3) aan op http://www.infomarketeers.nl. Je bent daarmee verzekerd van de beste en meest inspirerende marketing knowhow die je nodig hebt om de ondernemer in jezelf te bevrijden en je bedrijf naar het volgende niveau te tillen.

Een versie van dit artikel verscheen eerder op de website van InfoMarketeers.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp