Google AdWords is bij de meeste ondernemers bekend. Is het niet van een eerdere ervaring, dan wel van de kortingscoupons die regelmatig in de brievenbus vallen. Veel bedrijven die ingaan op een coupon en een account starten, houden er helaas geen positieve ervaring aan over. Begrijpelijk, want zonder inhoudelijke kennis is het lastig om een rendabel AdWords-account op te zetten. Dit is echter zeker wel mogelijk! De eerste stappen daartoe zal ik in dit artikel uiteenzetten.

Doelstelling bepalen

Voordat je met AdWords begint, is het belangrijk dat je een concrete doelstelling hebt (dus niet gewoon AdWords aanzetten en ‘zien wat het doet’).

Als het doel van jouw website is om meer sales te realiseren (zeker bij een webshop) dan is dat ook het doel voor AdWords. Daarmee is het doel echter nog niet concreet genoeg. Om AdWords rendabel in te zetten, moeten er binnen het budget namelijk voldoende rendabele sales plaatsvinden. Meer bezoekers hoeft immers niet gelijk te staan aan meer sales.

Stel dat een kledingwebshop een gemiddelde orderwaarde van € 75 heeft en een winstmarge van 30%. De brutowinst per sale is dan € 22,50. Echter, er zijn meerdere kosten om rekening mee te houden. Wanneer die kledingwebshop 10% beschikbaar heeft voor marketing dan mag een sale dus € 7,50 ‘kosten’.

Het concrete AdWords-doel is dan: een sale realiseren waarbij de kosten maximaal € 7,50 per order bedragen.

Zoekgedrag van je doelgroep

Adverteren wil je natuurlijk doen op woorden die je doelgroep gebruikt. Gedegen zoekwoordenonderzoek is dan essentieel. Dit kan goed met de Keyword Planner van Google.

Wanneer de kledingwebshop zich concentreert op zomerjassen, dan moet daar een campagne voor worden gemaakt. Woorden als ‘jas’, ‘jassen’, ‘zomerjas’ en ‘zomerjassen’ worden respectievelijk gemiddeld 3.600, 8.100, 3.600 en 4.400 keer ingevoerd op Google.nl. Daarop adverteren lijkt erg interessant wanneer je jassen verkoopt. De waarheid is vaak anders.

Stel dat het assortiment herenjassen zeer groot is, maar het aanbod damesjassen verwaarloosbaar. In dat geval zijn ‘jas’ en ‘jassen’ veel minder interessant. Gezond verstand laat je dan al weten dat een deel van de zoekende mensen niet interessant is. Je biedt namelijk met name herenjassen aan en geen dames- en kinderjassen. Daarbij zijn deze algemene woorden niet goedkoop om op te adverteren (per klik al snel € 0,50) en worden dergelijke algemene woorden met name gebruikt tijdens de oriëntatie. Oftewel; relatief dure woorden om bezoekers aan te trekken die maar beperkt tot je doelgroep behoren en waarschijnlijk niet direct zullen kopen. Wanneer je begint met AdWords is dat een no-go. Je zal snel zonder budget komen en weinig sales hebben gerealiseerd.

Wat je beter kunt doen, is je assortiment bekijken en dat vergelijken met het zoekgedrag. Woorden als ‘herenjas’ en ‘herenjassen’ zullen nu in je opkomen, maar dat is wellicht nog steeds te algemeen. Richt je op nog specifiekere zoekopdrachten en neem enkel die op in je AdWords-campagne. Bijvoorbeeld door in de campagne herenjassen de Ad Group ‘parka’ op te nemen, met zoekwoorden ‘parka heren’ (720), ‘parka jassen heren’ (20) , ‘heren parka’ (390) en ‘parka jas heren’ (210). Tussen haakjes staat het aantal gemiddelde zoekopdrachten van die woorden.
Op die manier toon je een advertentie op zo specifiek mogelijke zoekopdrachten. Die aanpak kost meer tijd, maar is onvermijdelijk wanneer je een rendabele AdWords-campagne wilt opzetten.

Laat je advertentie opvallen

Een goede advertentie schrijven is lastig, maar bijzonder belangrijk. Een advertentie is de eerste communicatie met een mogelijke klant. De advertentie moet nauw aansluiten bij de zoekopdracht van de klant. Wanneer je een goede structuur in AdWords opzet, is dat makkelijk. Bovenstaand beschrijf ik dat je voor parkajassen een aparte Ad Group hebt. Daaronder zet je dus een aantal concrete advertenties gericht op het parkajassenaanbod. Wellicht met vanaf prijs, verzendkosten en het diverse aanbod parkajassen.

Extra opvallen kan met advertentie-extensies. Deze zogenaamde ‘ad extensions’ kosten niets extra, maar zorgen voor extra advertentieruimte en in de regel extra kliks op je advertentie.

ad extensions Hostnet

Hierboven vind je een voorbeeld van Hostnet.

  • In het blauw zie je ‘call-out extensions’: goed om USP’s weer te geven.
  • In het rood zijn de ‘social extensions’ weergegeven: deze krijg je door Google+ aan AdWords te koppelen en social extensions te activeren.
  • In het groen staan sitelinks. Deze zijn klikbaar.

Kwaliteitsscore

En andere reden waarom je relevante advertenties wilt, is omdat het je kosten per klik (CPC) direct verlaagt en je advertentie hoger komt. Naast prijs per klik bepaalt de kwaliteitsscore hoeveel je per klik betaalt. Prijs per klik en kwaliteitsscore staan zelfs op gelijk niveau.

Om een hoge kwaliteitsscore te behalen, zorg je voor samenhang tussen zoekwoord, advertentie en landingspagina. Eveneens moet je zoekwoord zorgen voor een goede klikfrequentie (CTR). Oftewel; een relatief hoog aandeel van de zoekende mensen klikt op je advertentie.
NB Enkel advertenties met hoge kwaliteitsscore kunnen bovenin Google komen. Anders komen de advertenties aan de rechterkant naast de organische resultaten.

Focus aanbrengen in je AdWords-account

Wanneer je begint met AdWords en het doel sales realiseren is, dan is het raadzaam om enkel het zoeknetwerk van Google in te zetten: advertenties in de Google-zoekmachine. Het display netwerk (een groep van meer dan een miljoen websites, video’s en apps) biedt veel mogelijkheden, maar zonder finetuning zal het met name zorgen voor zeer veel impressies, een toename aan bezoekers, maar geen sales.
Een andere focus die van belang is, is je regio. Een kledingwebshop richt zich wellicht op heel Nederland, maar wanneer je regionaal wilt adverteren is het belangrijk die regio in te stellen. Zeker voor dienstverleners die leads of contactmomenten als doel hebben en zich op een bepaalde regio richten, is dat bijzonder belangrijk.

Een goede landingspagina

Een goede landingspagina heeft invloed op je kwaliteitsscore en dus op je advertentiepositie en je prijs per klik. Daarnaast is conversie zeer belangrijk. Immers, wanneer gemiddeld 5% van je bezoekers een bestelling plaatst, kun je meer bezoekers in AdWords inkopen dan wanneer je conversieratio 3% is. Meer omzet dus door simpelweg hogere conversie.

Voor specifieke advertenties is de homepage zelden de meest geschikte landingspagina. In het geval van de kledingwebshop met parkajassen zal dat de pagina zijn waarop de parkajassen worden weergegeven.

Biedingen

Een lastig punt is altijd de prijs per klik die je maximaal biedt. Als beginnende adverteerder heb je vaak geen idee. Nog lastiger wordt het omdat de suggestie die Google geeft zeer weinig inzicht biedt.

Mijn advies is om conservatief te beginnen en het te berekenen. Indien een campagne goed is opgezet zal AdWords beter converteren dan de meeste andere bezoekerskanalen.

Wederom het voorbeeld van de webshop. Met een gemiddelde prijs per sale van € 7,50 en conversieratio van 5% mag een gemiddelde bezoeker € 0,38 kosten. De CPC (kosten per klik)-prijs is echter geen exacte wetenschap. Er zullen vele nuances zijn en de conversie varieert per zoekwoord en advertentie. Om te beginnen zou ik desalniettemin gewoon een snelle berekening maken.

Optimaliseren

Door data te verkrijgen vanuit je account krijg je inzicht. Met meer inzicht kun je het account optimaliseren en meer sales realiseren en/ of je kosten per sale verlagen. Denk aan het sturen op meer bezoek via de meest rendabele zoekwoorden en advertenties, testen van andere advertenties, testen met sitelinks en call-out extensions, spelen met het bod voor mobiele apparaten en negatieve zoekwoorden toevoegen, biedingen verhogen/ verlagen in minder converterende regio’s, biedingen aanpassen op dag van de week en uur van de dag (afhankelijk van conversie) en meer! Zo haal je nog meer rendement uit je AdWords-account. Let wel; dit kost maandelijks tijd die je er echt voor moet reserveren!

Rendabel adverteren

Kan nagenoeg altijd! Het begint bij sturen op de juiste cijfers en het neerzetten van een goed AdWords-account. Dat kost tijd, maar het levert ook veel op. Een ander voordeel van deze aanpak is dat alle sales rendabel zijn! Hoe meer geld je met bovenstaande methode in AdWords steekt hoe meer rendabele omzet je terugkrijgt.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp