Hoe zorg je dat je website goed vindbaar is in Google? Google gebruikt naar eigen zeggen maar liefst 200 factoren om de keyword rankings van een website te bepalen. Eén van deze factoren is de leeftijd van een domein. Een website die al enige jaren bestaat heeft vertrouwen opgebouwd bij Google, wat meeweegt in de rankings. Een compleet nieuwe site moet dit vertrouwen nog opbouwen, maar heeft daarentegen wél het voordeel dat je met een schoon backlinkprofiel kunt starten. In dit artikel staat de invloed van een goed backlinkprofiel centraal.

Backlinks door de jaren heen

Een backlink is een link afkomstig van een andere site die naar jouw site verwijst. Google ziet dit als een aanbeveling. Op basis van deze aanbevelingen, in combinatie met andere factoren, berekent Google op welke positie jouw website komt te staan in de zoekresultaten. Dit systeem bleek helaas erg gevoelig voor manipulatie: in de loop der jaren ontstond een industrie die zich vooral richtte op het verkrijgen van ‘goede kwaliteit’ backlinks op betrouwbare websites. En als dat niet mogelijk was dan maar zoveel mogelijk backlinks van mindere kwaliteit.

Google heeft geëxperimenteerd met zoekalgoritmen die niet zijn gebaseerd op backlinks en de resultaten bleken teleurstellend. Jarenlang had Google het nakijken en kon je met een kwalitatief matige website toch al heel goed scoren in de zoekresultaten dankzij een aantal goed geplaatste backlinks. Sinds 2011 is daar door de Panda- en Penguin-updates verandering in gekomen. Google beoordeelt websites op basis van de kwaliteit van hun content (Panda) en op basis van de kwaliteit én verdeling van backlinks (Penguin). Dit artikel richt zich op dat laatste aspect, namelijk het belang van een goed backlinkprofiel.

Wat is een backlinkprofiel?

Een backlinkprofiel is een overzicht van de verdeling van backlinks op basis van een aantal criteria:

  • backlinks homepage versus deeplinks;
  • commerciële versus branding-anchortekst;
  • onnatuurlijke versus goede links;
  • domein- en pagina-autoriteit van websites;
  • IP-adres;
  • land;
  • nofollow versus dofollow.

Dit zijn (op dit moment) de belangrijkste factoren om op te letten bij het beoordelen van een backlinkprofiel.

Verdeling backlinks over de homepage en subpagina’s

 

Backlinkverdeling van rabobank.nl

Er zijn geen exacte getallen voor de juiste verhouding van backlinks die naar de homepage verwijzen en backlinks die naar subpagina’s verwijzen (deeplinks genaamd). Je kunt hier wel een idee van krijgen door de backlinkprofielen van succesvolle websites te analyseren. Zo is het backlinkprofiel van de Rabobank redelijk goed verdeeld met 38% van de backlinks die naar de homepage verwijst en de andere 62% naar subpagina’s. Ook Tripadvisor doet het goed in de rankings met meer dan 90% van alle backlinks deeplinks. Kortom: hoe meer deeplinks, hoe beter, lijkt dan ook de stelregel. Volgens de ranking factor study 2014 van Searchmetrics is er een sterke correlatie tussen hoge rankings en een hoog percentage deeplinks. Sites met de hoogste keyword rankings in Google hebben een verdeling van ongeveer 30% backlinks die naar de homepage verwijst en 70% backlinks naar subpagina’s.

Verdeling anchortekst

 

Anchortekstverdeling ing.nl

Ook de verdeling van branding- en commerciële anchorteksten is een belangrijke factor voor het beoordelen van een backlinkprofiel. In het verleden werd vaak de nadruk gelegd op het plaatsen van backlinks met een commerciële anchortekst. Dit leidde echter tot overgeoptimaliseerde backlinkprofielen. Google kijkt tegenwoordig heel kritisch naar dit type backlinks, terwijl websites met keywordlinks die een brandinggerelateerde anchortekst hebben, worden beloond. De bovengenoemde ‘ranking factor study’ laat zien dat sites met een verdeling van 75% branding versus 25% commercieel het goed doen in de rankings.

Verdeling onnatuurlijke versus goede links

 

Goed backlinkprofiel

Niet zo goed backlinkprofiel

Tools zoals CognitiveSEO beoordelen backlinks volgens een aantal criteria om te beoordelen of ze schadelijk zijn. Het is verstandig om met enige regelmaat de verdeling van onnatuurlijke versus goede backlinks te bepalen.

Domeinautoriteit

 

domeinautoriteit
Ook domeinautoriteit speelt een belangrijke rol. Als je in het verleden puur en alleen om snel het aantal backlinks te verhogen te veel links hebt geplaatst op domeinen met lage autoriteit, kun je als website ook door de mand vallen.

IP-adres

Verder is het verstandig om op te letten dat je website geen grote aantallen backlinks ontvangt van één en hetzelfde IP-adres. Dit kan duiden op sitewide-links of op een netwerk van websites gehost op hetzelfde IP-adres.

Land

Tevens is het belangrijk om te letten op de verdeling Nederlandse versus buitenlandse links. Een Nederlandse website die is gericht op Nederlandse bezoekers moet voor het merendeel Nederlandse backlinks ontvangen. Het is vreemd als 50% van alle backlinks bijvoorbeeld van Amerikaanse websites afkomstig is. Het is geen probleem als er af en toe eens wordt gelinkt vanaf buitenlandse domeinen, maar wat je vaak ziet (én niet goed is) is dat men in het verleden veel links heeft geplaatst (of laten plaatsen) op bijvoorbeeld Amerikaanse webdirectories of socialbookmarking-sites.

Nofollow en Dofollow

Tot slot is het belangrijk dat een site een goede verdeling nofollow-/ dofollow-links heeft. Exacte getallen zijn er niet, maar websites die goed ranken in Google hebben minimaal 5% nofollow-backlinks in hun profiel. Het valt echter te betwijfelen of hier echt sprake is van een causale relatie. Websites die in het verleden puur de focus legden op dofollow-links, omdat nofollow-links ‘niets waard zijn’, hebben daardoor een overgeoptimaliseerd backlinkprofiel opgebouwd met een verdacht hoog percentage dofollow-backlinks.

Conclusie: vind de juiste balans

Een backlinkprofiel moet een goede balans hebben. Google treedt actief op tegen overoptimalisatie en straft websites die in het verleden methoden hebben toegepast om de rankings te manipuleren. Het is dan ook belangrijk om nauwkeurig het backlinkprofiel in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat je niet per ongeluk de richtlijnen overtreedt, of dat je concurrenten het beter doen omdat zij nou eenmaal een schoner backlinkprofiel hebben dan jij.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp