Grote ondernemingen laten al jaren zien hoe het er aan toe zou moeten gaan: zij outsourcen projecten. Zij geven bijvoorbeeld het aannemen van projectleiders uit handen, of huren tijdelijk een consultant in om orde op zaken te stellen. Dit brengt deze bedrijven enerzijds het voordeel dat zij vaste contracten kunnen omzeilen en de geleverde diensten tegen lagere kosten kunnen afnemen. Anderzijds hebben zij hiermee de mogelijkheid om de beste experts voor bepaalde projecten aan te nemen in plaats van iemand binnen het huidige team zonder de benodigde specialisaties aan te wijzen. Bovendien is deze vorm van samenwerken vaak beperkt in tijd, zodat de dienstverlener alleen optreedt wanneer hij of zij echt nodig is. Dit helpt ook mee in het laag houden van de kosten.

Van outsourcing naar crowdsourcing

Met de ontwikkeling van het internet, Web 2.0 in het speciaal, is outsourcing stap voor stap ontwikkeld tot crowdsourcing. Traditioneel interne taken zijn, bij voorkeur online, aan online gebruikers overgedragen. In tegenstelling tot outsourcing, waarbij bepaalde en afgebakende services worden aangeboden, kan bij crowdsourcing iedereen meedoen die zich geroepen voelt. Het aanspreken van de intelligentie of wijsheid van de massa komt in verschillende vormen voor. Bijvoorbeeld bij het testen van producten, om uit te vinden hoe een product door de doelgroep wordt ervaren (crowd testing) of om bepaalde projecten te financieren (crowdfunding). In het laatste geval gaat het om een groep investeerders die ondernemers met kleine bedragen ondersteunen – precies wat er ook in de wereld van het grafisch ontwerp gebeurt.

De crowd biedt grafisch ontwerp

Met name jonge ondernemers, zoals wij hen vaak in startups zien, kunnen zich niet veroorloven om iedere keer een grafisch designer in te huren als zij een grafisch ontwerp nodig hebben. Ook steeds meer grote reclamebureaus en ondernemingen kiezen ervoor om géén grafisch designer in dienst te nemen. Zij geven deze taken aan grafisch designers van gespecialiseerde bureaus of schrijven een ontwerpwedstrijd uit op online marktplaatsen als 99designs. Daarbij maakt het niet uit of je op zoek bent naar een webdesign, appdesign, logo-ontwerp of t-shirtdesign; alle vormen van grafisch ontwerp worden aangeboden. Om het gewenste grafisch ontwerp in korte tijd te kunnen ontvangen, schrijf je als ondernemer een uitgebreide briefing, ook wel ontwerpinstructies genoemd. Het delen van eigen ideeën en het opgeven van de visie en missie van de onderneming is daarbij gewenst. Hoe meer achtergrond informatie de designers gegeven wordt, hoe beter het uiteindelijke ontwerp aansluit bij de onderneming.

Nieuw inzicht dankzij vele ideeën

Naast het feit dat de prijs van tevoren wordt vastgesteld om omslachtige prijs-kwaliteitvergelijkingen te omzeilen, krijg je als ondernemer niet 1 ontwerp van 1 grafisch designer, maar geven verschillende designers hun beeld van de onderneming weer in een ontwerp. Op deze manier krijg je in korte tijd veel verschillende ideeën gepresenteerd waar je uit kunt kiezen. Ook hier kun je de crowd inroepen voor hulp. Niet alleen de vertegenwoordigers van jouw onderneming kunnen het beste ontwerp beoordelen, maar iedereen die zich voor het project interesseert, kan op jouw uitnodiging zijn of haar mening geven. Vooral als startende ondernemer heb je zo de mogelijkheid om te checken of de manier waarop jij je product ziet, overeenkomt met de manier waarop het grote publiek deze waarneemt. Dit kan soms grote verrassingen opleveren, waardoor je toch nog moet sleutelen aan bijvoorbeeld je bedrijfsplan.

Uiteindelijk ontstaat er een ontwerp dat de beste ideeën in zich heeft. De deelname van de doelgroep aan het ontwikkelingsproces zorgt er ook voor dat zij zich betrokken voelt bij je onderneming, op lange termijn de ontwikkelingen daarvan zal volgen en in de toekomst wellicht je onderneming zal steunen.

Grotere creativiteit

Niet alleen jij profiteert van deze vorm van ontwerpcreatie, maar ook voor grafisch designers brengt deze vorm van samenwerking voordelen met zich mee. In vaste dienst moeten grafisch designers alles doen wat met grafisch ontwerp te maken heeft. De ene dag moet een foto geretoucheerd worden, de andere dag moet het logo in zwart-wit omgezet worden en af en toe moet er een nieuw icoon voor op de website ontworpen worden. Designers die het liefst logo’s ontwerpen, moeten in vaste dienst veel taken op zich nemen die hen niet goed bevallen en waar ze misschien niet hun volledige creativiteit in kwijt kunnen.

Wanneer zij zich openstellen voor online marktplaatsen, kunnen zij iedere dag precies dat doen waar zij het best in zijn en waar zij het meeste plezier in hebben. Zo’n specialisatie bevordert de continue ontwikkeling van hun vaardigheden, wat resulteert in een groeiende vraag naar hun werk en een sterke reputatie. Daarnaast hoeven designers niet op oproep creatief te zijn, omdat zij ontwerpen creëren op het moment dat zij de beste ideeën hebben en niet wanneer de verplichte werkdag begint.

De juiste motivatie moedigt excellentie aan

De individuele aard van het werk maakt de designers nog gemotiveerder, wat resulteert in kwalitatief hoogstaand grafisch ontwerp. De vrees dat dergelijke platformen minder goede resultaten op zouden leveren zijn ongegrond. De motivatie die de designers hebben om zich te onderscheiden van de andere designers moedigt hen aan om bij iedere ontwerpwedstrijd met nieuwe ideeën en nog meer creativiteit aan de slag te gaan, om zo voor iedere onderneming passend grafisch ontwerp te creëren.

3 tips voor in de praktijk

Als je nog nooit gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden van crowdsourcing, dan kan dat de eerste keer spannend zijn. Ik wil je daarom nog graag 3 tips meegeven om het gemakkelijker te maken.

1. Geef duidelijke instructies
Ieder crowdsourcingproject begint met een briefing waarin je duidelijk maakt waar je naar op zoek bent. Zorg ervoor dat deze instructies doordacht zijn en dat je niets vergeten bent. De belangrijkste informatie om te delen is:

  • bedrijfsnaam of productnaam;
  • achtergrond informatie van je onderneming, bijvoorbeeld je mission statement en doelgroep;
  • onderdelen, elementen die je graag (of juist niet) wilt zien in het ontwerp. Gebruik hierbij opsommingstekens zodat het overzichtelijk blijft;
  • voorbeelden van ontwerpen die je aanspreken.

2. Blijf actief
Na het geven van de instructies hebben designers wel een idee wat je wilt zien, maar het blijft belangrijk om hen van feedback te voorzien tijdens het proces. Uit onze ervaring is gebleken dat hoe meer betrokken de ondernemer is, hoe gemotiveerder de designers zijn om een ontwerp te creëren dat perfect past.

3. Houd de samenwerking in stand
Crowdsourcing is voor veel ondernemers de perfecte manier om een passende designer te vinden. Na een ontwerpwedstrijd kun je altijd de samenwerking voortzetten op projectbasis.

Delen
Reacties
  • Michiel de Wijn 27 november 2014 om 12:58

    Leuk artikel. Interessante beweging in de markt en ééntje waar ook wij wat mee moeten gaan doen als ontwerpbureau. Wat wij merken met de ervaringen met 99 designs is dat de diepgang vaak ontbreekt en dat vormgevers de briefing vaak te letterlijk overnemen. De essentie van het merk moet in een logo terugkomen. Met enkel een missionstatement ben je er vaak nog niet. De vormgevers die de juiste vragen stellen zijn vaak degene met de meeste ervaring. Omdat de ervaring bij de ontwerpers op deze sites vaak ontbreekt zien wij dat sommige logo’s niets anders zijn dan wat de opdrachtgever heeft bedacht. De spiegel is niet voor gehouden en de ontwerper heeft zich laten leiden in plaats van andersom. Als de opdrachtgevers nu dit artikel eerst eens lezen dan zou dat al wat verbetering kunnen geven. Ons advies is ook de 99designers van dit soort educatieve artikelen te voorzien. Mocht je daar eens met ons over in gesprek willen gaan bezoek dan onze website en mail ons. Groeten, Michiel | MIAX Branding & Design

  • Jan Peter van Boerstoel 27 november 2014 om 13:06

    Aan dit soort ‘wedstrijdjes’ doen alleen dilettanten en ‘handige neefjes’ mee.
    Serieuze ontwerpen zul je hier dus niet kunnen krijgen. Maar prima plek dus voor je pizza folder of Jan Patat logo!

  • Gerrit 02 september 2015 om 12:25

    Wij leren toch uit onze ervaring dat de ontwerpen die wij door de jaren afgeleverd hebben een zekere kwaliteit uitstralen en ook serieus genomen mogen worden.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp