Hoe zorg je ervoor dat niet alleen marketing of communicatie aan de weg timmert met social media, maar dat je hele bedrijf voor de explosiefactor zorgt? Met de explosiefactor bedoel ik de virale olievlek waarmee medewerkers hun eigen netwerk kunnen inspireren en informeren. Ofwel, hoe worden jouw medewerkers ambassadeurs van je organisatie?

Allereerst is het dan belangrijk om te kijken naar het DNA van je organisatie. Volgens Sjef Kerkhofs & Robbert Gangadin (Social Media Marketing van strategie naar operatie, 2012) bestaat het DNA van je organisatie uit 3 componenten, namelijk producten & diensten, strategie (marketing) en mensen. In dit artikel ga ik in op de menselijke factor, omdat juist de eigen organisatie kan zorgen voor een grote olievlek. Medewerkers worden nog nauwelijks ingezet, terwijl ze een groot netwerk hebben. Vaak is dit een heel relevant netwerk met contacten die precies in de goede branche opereren (voornamelijk B2B).

Mensen zijn een moeilijk te beïnvloeden factor. Voor een afdeling Marketing of Communicatie is het nog wel vanzelfsprekend dat ze communiceren met de doelgroep, maar waarom zou een afdeling als IT of Juridische Zaken daaraan meewerken? Uiteindelijk zijn voor dat soort afdelingen privacy en veiligheid een belangrijke overweging om social media juist te weren. Hieronder heb ik een stappenplan uitgewerkt om social media gestructureerd tussen de oren van je medewerkers te krijgen en van hen echte ‘social dieren’ te maken.

  1. Het is uitermate belangrijk om draagvlak te hebben op hoog niveau. Je krijgt de directie veelal mee door een kleinschalige pilot te presenteren of door met de successen van concurrenten te schermen.
  2. Inventariseer per afdeling wie de voorlopers zijn op het gebied van social media. Dat kan ook de secretaresse zijn. Deze medewerkers zijn je ambassadeurs. Betrek hen bij de organisatie van een kennissessie.
  3. Win draagvlak voor het inzetten van social media. Organiseer niet alleen een kennissessie voor de communicatiemensen en marketeers, maar ook voor andere afdelingen die voorbeelden hebben uit de praktijk van het eigen bedrijf. Dit hoeven niet per se succesverhalen te zijn, maar juist voorbeelden die voor de betreffende afdeling relevant zijn. Als dat vanuit de eigen organisatie of afdeling kan, is het nog beter. Het is niet erg wanneer het voorbeeld iets minder groots en meeslepend is, als je maar discussie krijgt, zodat je draagvlak creëert. Denk aan een commercieel succes of een vacature die werd ingevuld door de inzet van social media.
  4. Is de organisatie enthousiast, dan is het tijd om het kennisniveau omhoog te brengen. Organiseer een korte workshop voor medewerkers over hoe zij social media kunnen inzetten om niet alleen het bedrijf, maar ook zichzelf in de spotlight te zetten. Dit laatste is een belangrijke motivator voor medewerkers. Tijdens een socialmedia-workshop zou je bijvoorbeeld met de medewerkers hun LinkedIn-profiel kunnen bijwerken volgens de laatste richtlijnen. Voor advocaten is een sales-asset bijvoorbeeld belangrijk om te worden gevonden.
  5. Als er draagvlak en kennis is, dan is het van belang om capaciteit te creëren. Capaciteit voor zaken als webcare is essentieel, maar als je een contentstrategie wilt vormgeven, kun je ook de bestaande medewerkers inzetten. Door middel van de voorgaande stappen hebben we de medewerkers enhousiast gekregen en draagvlak verworven. Medewerkers zullen bereid zijn om hun eigen sociale netwerken in te zetten om persberichten, vacatures of relevante artikelen te verspreiden. Er kan zelfs een beloningsysteem in het leven geroepen worden. Denk aan het uitreiken van een prijs aan de medewerker die social media het beste inzet.

Uiteraard vergen bovenstaande stappen effort, inzet en vooral tijd. Toch ben ik ervan overtuigd – en dat is al bewezen – dat er veel social power valt te halen uit de inzet van je medewerkers. Nu moeten zij het zich nog gaan beseffen en zorgen dat zij als medewerkers ambassadeurs worden van de organisatie.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp