Als ondernemer wil je voor jouw website een optimale conversie. De juiste foto op de juiste plek kan het verschil maken. Het is daarom van belang dat je met passende afbeeldingen werkt. Waar haal je deze afbeeldingen vandaan? Kies je voor stockfoto’s, dan kan dat voor- en nadelen hebben. In dit artikel zal ik deze uitwerken, zodat jij zelf een oordeel kunt vellen. Ga je voor stockfoto’s of kies je een alternatief? Ten slotte geef ik je een overzicht van handige stockfotowebsites.

Voordelen van stockfoto’s

Als je aan stockfoto’s denkt, denk je misschien aan luxe interieurs of modellen met een prachtig witte glimlach: foto’s die we meestal niet realistisch vinden of die we niet bij onze nuchtere cultuur vinden passen. Maar stockfoto’s kunnen ook heel goed aansluiten bij jouw wensen.

  • Snelle aanschaf. Stockfoto’s zijn makkelijk te verkrijgen. Tijdwinst behaal je doordat je geen modellen en fotograaf hoeft in te huren en je foto’s vaak niet hoeft te nabewerken. Heb je te maken met naderende deadlines? Dan is een stockfoto een snelle oplossing. Let er wel op dat je voor sommige websites eerst credits of een abonnement moet aanschaffen.
  • Goedkope of zelfs gratis foto’s. De prijs van een stockfoto verschilt per bron. Voor € 0,20 tot € 10 heb je een prima kwaliteit foto. Prijzen kunnen echter oplopen tot honderden euro’s. Vaak kan de fotograaf bepalen onder welke licentie de aanbiedende site zijn foto’s mag verkopen. Wil je geen geld uitgeven aan stockfoto’s? Onder aan dit artikel benoem ik ook websites waar fotografen hun foto’s gratis aanbieden.
  • Groot aanbod. Op veel stockfotowebsites is het aanbod gigantisch – denk aan miljoenen foto’s – en slaag je met de meest onverwachte zoektermen. Dat komt onder andere omdat de concurrentie onder fotografen hoog ligt. Ik nam de proef op de som en ging op zoek naar een foto van een labrador met een rode sjaal. Ik kreeg 22 resultaten van blonde, bruine en zwarte labradors, van pups tot volwassen honden en van foto’s tot filmpjes. Zelfs de kerstlabrador was aanwezig. De keuze is letterlijk reuze.

Nadelen van stockfoto’s

Natuurlijk kleven er aan het gebruik van stockfoto’s ook nadelen. Houd er rekening mee dat je met stockfoto’s niet altijd je beoogde imago uitstraalt of dat het gebruik van stockfoto’s gebruiksongemakken met zich mee kan brengen.

  • Minder authentiek. Met stockfoto’s is het een lastige opgave om jouw bedrijfsidentiteit uit te stralen. Maak je gebruik van standaard stockfoto’s, dan kun je al gauw ongeloofwaardig overkomen. Zo duikt het meest bekende stockfotomodel ter wereld, Ariane, haast overal op. Ze heeft zelfs haar eigen fanpagina op Facebook, waarop fans foto’s van haar verzamelen (zie de afbeeldingen hieronder). Zoek dus naar foto’s die origineel lijken en binnen jouw huisstijl passen.
  • Vaak geen alleenrecht. Als je een stockfoto koopt, betekent dat niet automatisch dat jij het alleenrecht op de foto hebt. Dat zagen we al bij Ariane. De foto blijft gewoon beschikbaar in het aanbod van de stockfotowebsite en dus loop je het risico dat je concurrenten dezelfde foto’s gebruiken. Let daarom voor de aanschaf van een foto op het bijbehorende licentiemodel.
  • Nooit het perfecte beeld. Hoewel het aanbod op een stockfotowebsite groot is en je zelfs van een labrador met rode sjaal tientallen afbeeldingen vindt, zul je zelden het perfecte beeld vinden. Voor je het weet zit je uren te bladeren op een stockfotowebsite. Wetende dat je deadline in de buurt komt, moet je dan genoegen nemen met minder.

Ariane

Yes, stockfoto’s zijn iets voor mij

Waarschijnlijk heb je je conclusie al getrokken. Wil je gebruikmaken van stockfoto’s? Dan geef ik je een aantal tips mee.

  • Welke foto’s zijn nu van waardevolle toevoeging op je website? Queromedia schreef er een adviesartikel over.
  • Kies voor een grote foto. Deze kun je later altijd nog kleiner maken en zorgt voor minder kwaliteitsverlies.
  • Moeite het juiste beeld te vinden? Vaak kun je op fotograaf zoeken en rondsnuffelen in zijn portfolio. Kies je voor het werk van 1 fotograaf, dan ben je stijlvaster.
  • Zorg dat je een creditcard achter de hand hebt. Voor veel stockfotowebsites heb je deze nodig om foto’s aan te schaffen.

Nee, ik wil iets anders dan stockfoto’s

Heb je besloten dat je toch niet (volledig) met stockfoto’s gaat werken? Dan zijn er 2 goede alternatieven.

  • Huur een fotograaf in. Dit is vaak een prijzige oplossing, maar geeft je vaak wel een professionele uitstraling. Bij Hostnet zijn we onlangs ook gestart met het gebruiken van foto’s van onze eigen medewerkers, zoals de afbeelding bovenaan deze pagina. Dit soort foto’s kunnen je website een stuk persoonlijker maken. Je hebt het grote voordeel dat je foto’s precies naar eigen wens en volgens je huisstijl schiet.
  • Maak zelf foto’s. Als je de middelen hebt, kun je een kleine studio inrichten voor productfotografie of portretten. Zo niet, dan bieden apps als Instragram ook uitkomst. Er bestaan discussies over de professionaliteit van dit soort apps, maar vele fotografen hebben hun carrière eraan te danken. Maak voor jezelf de overweging of het bij jouw onderneming past.

Handige stockfotowebsites

Delen
Reacties
  • Robin Rutten 12 augustus 2014 om 21:21

    Ik raad webmasters altijd aan gebruik te maken van Wikimedia Commons waar dat mogelijk is. Een databank van ruim 22 miljoen mediabestanden die doorgaans vrij te gebruiken zijn onder een Creative Commons-licentie, waarbij naams- en licentievermelding de belangrijkste voorwaarden zijn. Een redelijk deel omvat foto’s in het publiek domein – hetzij door ouderdom, hetzij door plaatsing als zodanig door de fotograaf. Die bestanden kunnen zodoende zonder beperkingen gebruikt worden.

  • E van der Schaaff 15 augustus 2014 om 16:05

    Fraude met stockfoto’s. Je gebruikt een foto van een FREE site en krijgt na verloop van tijd een claim van een (veelal) Amerikaanse advocaat dat je een foto illegaal gebruikt, met een claim daar aan gekoppeld. Veelal ruime bedragen. In overleg is een lagere afkoop mogelijk.

    Hoe het werkt? Een beeldleverancier biedt foto’s op een free site aan, als ze gebruikt zijn haalt hij ze daar weg en plaatst ze op een betaalsite. De gespecialiseerde advocaat maakt gehakt van jouw claim dat je ze van een FREE site hebt geplukt.

    Wees dus zeer voorzichtig met deze zuinigheid!

  • hennie keeris 19 augustus 2014 om 12:42

    Een goed verhaal Kevin. Een opmerking.
    Als fotograaf moet ik toch even reageren op de zinsnede “huur een professionele fotograaf. Dat is vaak een prijzige oplossing”. Het is maar hoe je dat bekijkt. Wanneer je iets verkoopt op internet, en je product of je medewerkers worden niet 100% gepresenteerd, heb je dikke kans dat de consument voor je concurrent kiest die qua beeld zijn zaakjes wel voor elkaar heeft. Dus heb je duizenden euro’s uitgegeven aan een website met webshop maar je bespaart op het belangrijkste onderdeel; beeld.
    Bovendien heeft een fotograaf te maken met behoorlijke investeringen die ook afgeschreven worden en die wil ook graag een beetje beleg op zijn boterham. Ik zou gekozen hebben voor:”een professioneel fotograaf is kostbaar maar, de investering waard”. Dat dekt beter de lading. Maar verder, een prima stuk!

    Groet, Hennie
    professioneel fotograaf

    • Liesbeth van Asselt 19 augustus 2014 om 15:21

      En als aanvulling op Hennie: een goede bedrijfsfotograaf heeft ook verstand van online overtuigingstechnieken. Die maakt de foto dus zo dat de tekst gelezen wordt, op de knop geklikt wordt voor een offerte, etc. Zodat het geld besteed aan de website en aan SEO, ook daadwerkelijk geld oplevert.

  • Wim Woudenberg 20 augustus 2014 om 07:29

    Kevin,

    Mooie opsomming van mogelijkheden, zelf heb ik ook wat “afgegoogeld” en tegen deze zaken aangelopen. Mijn conclusie is, blijf bij jezelf en probeer origineel te zijn, dat geldt voor logo, ondersteuningsfoto en voorbeelden.er blijven altijd kleine issues die je zo op kunt lossen, natuurlijk.

    Ook denk ik dat het het waard is om een of meerdere foto’s al dan niet thema georiënteerd van een fotograaf betrekken. Zo maak je samen iets creatief origineels van een site. Stock foto’s kom je altijd wel weer ergens tegen.

    Fotograaf duur, dat hangt ervan af hoe je dat gaat afrekenen natuurlijk, niemand werkt ‘for free’, maar betaling kan ook op een andere manier, om door wederkerigheid van een dienst die je nu net als fotograaf niet zelf kunt of wilt doen.Zo werk je samen aan een product.

    Waarde van dit artikel: super informatief, goed initiatief van Hostel en altijd bereid mee te denken.

    Met groet!

  • Mark 20 augustus 2014 om 22:52

    Soms ben je als vormgever of webmaster uren bezig om alle stockphoto sites door te spitten, op zoek naar het ‘perfecte’ plaatje. Die vind je niet altijd even snel.. en soms vind je die helemaal niet.

    Als je cupcakes zoekt, zul je die nog wel vinden maar zoek jij een beeld bij de website van een gespecialiseerde vakman, dan zou ik kiezen om een fotograaf in te huren. Stockphoto sites kunnen je soms veel tijd kosten, tijd die je ook door een fotograaf kan laten gebruiken om een eigen beeld te creëeren.

    Uiteindelijk blijft het vaak een financiële kwestie of een gebrek aan een goede fotograaf in je netwerk.

  • Renate Leijen 19 december 2014 om 16:09

    ik ben twee keer een foto van mijn hand tegengekomen die mensen van een stockfoto-site hadden gehaald. en dat terwijl ik nooit foto’s aanbied op die manier. je kunt dus niet zeker er van zijn dat de fotograaf ook werkelijk weet dat haar /zijn foto’s verkocht worden of vrij aangeboden. ik heb er nooit een cent voor gezien, er is nooit contact opgenomen met mij.
    dit is tevens de reden waarom ik geen enkele foto meer plaats op sites, alleen nog op mijn eigen.

    • Kevin Bons 22 december 2014 om 17:12

      Beste Renate,

      Ik raad je aan om een subtiel watermerk/ logo te gebruiken over je foto’s. Een beetje handig iemand shopt die er natuurlijk uit of maakt een nieuwe uitsnede zonder het logo. Vandaar mijn 2e tip: upload de foto’s niet groter dan dat je ze op je website weergeeft (wellicht wel rekening houden met Retina-schermen), want zelfs als je jouw foto’s alleen op jouw eigen site plaatst dan is er nog steeds een redelijke kans dat een zoekmachine jouw foto’s indexeert of een persoon deze d.m.v. een printscreen kopieert. Een handige tool om te ontdekken of en waar jouw foto’s worden hergebruikt, is TinEye. Dit is tevens een handige tool als je zelf een foto hebt gevonden maar geen idee hebt waar de foto origineel vandaan komt.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp