Vroeger zette je als bedrijf op je Twitter-pagina een simpele link naar je product. Zo. Degenen die wilden, lazen het wel. Stuurde een klant je een tweet? Lekker laten gaan. Als hij je bedrijf echt nodig had, zou hij wel e-mailen. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en is Twitter uitgegroeid tot een gerespecteerd medium. Negeren kan niet meer.

Wie een enthousiaste groep klanten achter zich wil scharen en naamsbekendheid wil creëren, moet Twitter op de juiste manier inzetten: niet alleen als reclamemiddel, maar als communicatiekanaal. Het draait allemaal om proactiviteit en persoonlijke conversatie; de klant wil worden gehoord én bediend. Tijd om zakelijk twitteren te optimaliseren!

1. Wees proactief

Een goede Twitter-strategie is natuurlijk afhankelijk van je branche en van je doelgroep. Een politieke partij twittert uiteraard anders dan een supermarktketen. Eén factor loont echter voor alle zakelijke twitteraars: proactiviteit. Wanneer je je proactief opstelt, zal de klant je beter onthouden en een positiever oordeel hebben over je bedrijf.

2. Wees de klant voor

Klanten stellen het over het algemeen op prijs als ze persoonlijk contact hebben op Twitter. Maar zij hoeven niet altijd het initiatief te nemen voor zo’n conversatie. Wanneer jij het voortouw neemt en de klant benadert, zal hij het gevoel hebben dat er aan hem wordt gedacht. Dat kan bijvoorbeeld door de klant te informeren met relevant nieuws:

webcare_1

Wanneer je een persoonlijke tweet tegenkomt over jouw bedrijf, kun je daarop inhaken:

webcare_2

Vind je het lastig om bij te houden wat er over je bedrijf wordt gezegd? Geen zorgen. Er zijn verschillende tools beschikbaar om de tweets bij te houden. Zo biedt Twitter zelf een zoekfunctie aan, of kun je gebruikmaken van andere (betaalde) tools. Ook Coosto is een aanrader.

3. Leef mee en bied oplossingen

Klachten gaan makkelijk de wijde wereld in sinds de introductie van Twitter. Ze zijn natuurlijk niet leuk om te ontvangen, maar bieden je wel de mogelijkheid meer te leren over je bedrijf én om voor een goede – persoonlijke – oplossing voor de klant te zorgen. Daarbij komt webcare kijken. Bied een luisterend oor, leef je in in de gevoelens van de klant en zorg voor een passende oplossing. Doe dat op dezelfde manier als wanneer je iemand in eigen persoon zou spreken.

Als je er zeker van wilt zijn of de klant goed is geholpen, kun je verder vragen:

webcare_3

4. Entertain de klant

In een onderzoek werd twitteraars gevraagd waarom ze een bepaald bedrijf of merk volgden. 87% van hen noemde ‘Entertainment’. Door onder andere socialmedia-platformen als Twitter is de internetgebruiker de laatste tijd een stuk passiever geworden. Men wil worden vermaakt: niet alleen met speciale acties, maar vooral met humor (mits dat past bij je bedrijfsidentiteit of branche). Wanneer je grappige reacties plaatst, zal het publiek je eerder in de armen sluiten. IKEA Nederland staat bekend om zijn gevatte reacties:

ikea_1

Met het inspelen op de actualiteit vermaak je niet alleen je klanten, maar genereer je – mits je het goed doet – publiciteit. Kijk maar eens hoe verschillende bedrijven – ieder in zijn eigen stijl – inhaakten op Koningsdag:

twittercollage-koningsdag-hostnet-weblog

5. Lok een reactie uit

Op Twitter geldt vaak dezelfde etiquette als ‘in het echt’. Wil je conversaties aangaan? Lok dan bij je gesprekspartners een reactie uit. Vraag hoe het écht met hen gaat. Op Twitter gaat dat makkelijker dan in het echt: je bereikt met één klik gelijk een grote groep mensen. Het is eenvoudiger dan je denkt.

Soms hoef je alleen een simpele, persoonlijke vraag te stellen om reacties los te krijgen:

Benieuwd naar Hostnet op Twitter? Volg ons! Voor de nieuwste acties, nieuwtjes en artikelen kun je terecht op @Hostnet. Heb je een vraag, opmerking of suggestie? Volg dan @Hostnet_Webcare. Tot op Twitter!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp