Over digitale nieuwsbrieven zijn de meningen nogal verdeeld. Vraag jij je ook af of het wel zin heeft om een nieuwsbrief te versturen? Zitten mensen wel op je nieuwsbrief te wachten of verdwijnt deze linea recta in de prullenbak? Misschien heb jij wel heel sterk het gevoel dat je nieuwsbrief ‘kopje onder gaat’ in de zee van nieuwsbrieven. Een nieuwsbrief dan maar overboord gooien? Nee! In dit artikel belicht ik waarom nieuwsbrieven juist een krachtig communicatiemiddel kunnen vormen. Waardevolle content is jouw sleutel tot succes.

Enkele voordelen van de digitale nieuwsbrief op een rij

  • Een nieuwsbrief is een makkelijke en goedkope manier om een (grote) groep klanten direct te bereiken met je content. Je kunt eenvoudig stelselmatig contact houden met je klanten.
  • Je benut de krachten van virale marketing. Wanneer een ontvanger jouw nieuwsbrief waardevol vindt, is de kans groot dat hij of zij de nieuwsbrief doorstuurt naar anderen buiten je klantenbestand die ook baat hebben bij jouw informatie. Op deze manier verspreidt jouw content — en daarmee je merknaam —  zich razendsnel zonder dat jij er zelf extra moeite voor hoeft te doen.
  • Nieuwsbrieven zijn zeer geschikt om door te plaatsen op je website. Op deze manier breidt je website op een natuurlijke wijze uit. Ook kun je met nieuwsbrieven vaker bezoekers naar je website trekken door te linken naar je website.
  • Als je het goed doet, dan bouw je een waardevolle relatie met je klantenbestand én een expertstatus op. Als je relevante tips geeft over een onderwerp dat de ontvangers bezighoudt, dan ervaren ze jouw expertise en gaan ze je zien als deskundige ofwel kenner van de kneepjes van het vak!

Nieuwsbrief versus social media

Steeds meer organisaties doen afstand van de digitale nieuwsbrief. Zij kiezen er vervolgens voor om content enkel te promoten via social media. Kost niets, en daar zit iedereen tegenwoordig toch?

Heb jij de visie om met je content zoveel mogelijk geïnteresseerden te bereiken? Dan kun je eigenlijk niet om die ‘goeie ouwe’ nieuwsbrief heen. Wat zijn dan precies de voordelen van een nieuwsbrief ten opzichte van social media vraag je je wellicht af? Hieronder zijn er een paar te vinden:

  • In je nieuwsbrief is er geen sprake van afleiding. Social media staan vol met concurrerende berichten van andere partijen. In een nieuwsbrief is alle content van jou, ook de omliggende content.
  • Bij het versturen van een nieuwsbrief kom je heel dichtbij, je content komt namelijk direct in de inbox van degenen die zich hebben ingeschreven. Twitter is een heel vluchtig medium: je tweet is maar eventjes aanwezig in de stream van je volgers. Het moet dan maar net zo zijn dat je volgers op dat moment ook op Twitter aanwezig zijn. Op Facebook is dat niet anders en misschien nog wel erger; je weet namelijk nooit zeker of degenen die je liken ook daadwerkelijk je content zien. Dit ligt in handen van Facebook en zijn algoritme. Je zou kunnen zeggen dat je dus juist kopje onder kunt gaan in de zee van tweets en Facebook-posts.
  • De resultaten die je met een nieuwsbrief krijgt, zijn gepersonaliseerd. Zo heb je bij een nieuwsbrief inzicht in welke ontvanger op welke content heeft geklikt. Bij Twitter en Facebook weet je alleen hoeveel traffic afkomstig is van deze media, niet wie degenen zijn die hebben doorgeklikt.

Ook een recent onderzoek van McKinsey ondersteunt dat nieuwsbrieven meer effect hebben dan social media: Why marketers should keep sending you e-mails (2014). Hieruit blijkt dat mailings 40 keer efficiënter zijn dan de combinatie van Twitter en Facebook.

Bovengenoemde informatie betekent overigens niet dat je Facebook en Twitter links moet laten liggen. Social media zijn wel degelijk belangrijk in het delen van je content. Maar wanneer je klanten echt op de hoogte wilt houden en wilt voorzien van tips en adviezen, dan is een nieuwsbrief een stuk geschikter. Met een nieuwsbrief heb je immers meer controle over het lot van je content.

(Bron: Frankwatching, http://www.frankwatching.com/archive/2014/01/17/waarom-de-nieuwsbrief-meer-toekomst-heeft-dan-facebook-en-twitter/)

Waardevolle informatie is een must

Het is misschien een open deur die ik intrap, maar de inhoud van je nieuwsbrief moet uiteraard wel waardevol zijn voor de doelgroep. Het is belangrijk om aandacht aan je nieuwsbrief te besteden, zodat deze nieuwsbrief aantrekkelijk is én blijft voor de lezer.

Het probleem bij nieuwsbrieven die in de prullenbak verdwijnen, zit ‘m namelijk niet zozeer in het versturen an sich, maar in de inhoud ervan die de ontvanger niet aanspoort tot lezen. Voorzie je (potentiële) klanten in je nieuwsbrieven van relevante tips en adviezen die ook echt waarde hebben voor hen en je hebt een krachtige marketing- en communicatietool in handen.

Tot slot: ben je overtuigd van de voordelen van een nieuwsbrief? En zoek je nog een tool om eenvoudig nieuwsbrieven te maken en versturen? Wellicht is CakeMail iets voor je.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp