Op 22 en 23 januari vonden de Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht. De Webwinkel Vakdagen is de belangrijkste e-commercevakbeurs in de Benelux. De beurs biedt een overzicht aan oplossingen die helpen optimaal rendement te behalen uit de online strategie. Ruim 250 e-commerceleveranciers presenteren zich op de Webwinkel Vakdagen. Zij adviseren de bezoekers graag over alle facetten van de online strategie: van webwinkelsoftware tot betaaloplossingen, van social media tot hosting, en van online marketing tot fulfilment. Heb je de Webwinkel Vakdagen gemist? Lees hieronder over de hoogtepunten!

Webwinkeliers, verhoog je online conversie!

Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing ISM eCompany
Bekijk hier de presentatie.

Wat? Vrijwel iedere webshopeigenaar wil weten hoe je de conversie van bezoeker naar koper structureel kunt verhogen. Bij conversie-optimalisatie draait het om statistieken en data. Maar hoe kom je aan relevante data, hoe kun je deze analyseren en hoe kun je hiermee tot optimalisatie komen? In de presentatie geeft Jurjen Jongejan een aantal concrete tips en inzichten gegeven waarmee je direct zelf aan de slag kunt.

Hoe? Van Key Performance Indicators (KPI’s) > Rapporteren > Analyseren > Optimaliseren. De belangrijkste KPI is: wie verlaat de winkelwagen (bouncepercentage) op welk moment en waarom? Dit alles met als doel om de conversie te verhogen. Hier kom je achter door te rapporteren en analyseren met Google Analytics, mousetracking, eyetracking, enquêtes, testpanels of A/B-testing. Met deze informatie kun je de obstakels (waarom verlaat men de website?) in kaart brengen. Hierna kun je optimaliseren door de obstakels te prioriteren en aan te passen, of zo nodig te verwijderen.

Meer rendement met Google Adwords voor Smit Mode

Arjen de Mik, Online Marketing Consultant ISM eCompany
Bekijk hier de presentatie.

Wat? Smit Mode is een fashion retailer in zowel damesmode als herenmode met 19 filialen in Zuid-Holland. Naast haar fysieke winkels heeft dit familiebedrijf sinds 2011 in de vorm van SmitMode.nl ook een eigen webshop. In januari 2013 is Smit Mode een samenwerking aangegaan met ISM eCompany voor haar Google AdWords-programma. In het eerste jaar was de opbrengst uit Google AdWords meer dan verdrievoudigd ten opzichte van het jaar ervoor en de kosten per transactie (CPS) waren fors afgenomen.

Hoe? Hogere relevantie van zoekwoorden is de sleutel tot succes, want dan gaan bezoekers sneller over tot een aankoop. Dit komt omdat deze groep bezoekers weet wat ze wil en direct bij het juiste product uitkomt (bijvoorbeeld een Diesel-spijkerbroek maat 38). Bovendien beloont Google relevantie met een lagere prijs per klik en een hogere positie in de resultaten. In het model van AIDA betekent dit dat men zich met de zoekwoorden moet focussen op ‘Desire’ (Diesel-spijkerbroek) en ‘Action’ (Diesel-spijkerbroek maat 38). Een andere quickwin is om de producten met uitgebreide zoekwoorden terug te laten komen in Google Shopping, zodat het product met een afbeelding aan de zijkant wordt getoond. Ook is het tussentijds monitoren en aanpassen van zoekwoorden van groot belang om de gewenste resultaten te bereiken.

Digital becomes Personal: ontwikkelingen binnen e-commerce

Peter van der Schaar, director en e-commercespecialist Netwinst
Bekijk hier de presentatie.

Wat? Het e-commercespeelveld is hard aan het veranderen. Hoe zorg je ervoor dat jouw e-commercewebsite groeit? Wat kan je doen om succesvol te worden én te blijven? Hoe ga je om met toenemende concurrentie?

Hoe? De 4 stappen naar succesvolle online business zijn (1) inrichten, (2) optimaliseren, (3) database-driven e-commerce en (4) full digital business. Bij stap 1 ontwerp en ontwikkel je een website of applicatie op basis van gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en flexibiliteit. Bij stap 2 verbeter je onder andere je vindbaarheid in Google, zodat er meer bezoekers op jouw website terechtkomen. Zodra er genoeg klanten en klantdata zijn, kun je starten met stap 3: het versturen van persoonlijke 1-op-1-aanbiedingen op basis van bijvoorbeeld het aankoopgedrag. In stap 4 is het wenselijk dat alles dusdanig goed is ingericht, dat je de marketing- en salesprocessen kunt automatiseren; bijvoorbeeld automatisch een e-mail sturen als een contract afloopt of een kaartje sturen op de verjaardag van de klant.

Webwinkel Vakdagen 2014

Hoe koopt Nederland? Conversie verhogen door het juiste betaalproces

Pascal Stoop, directeur ByJuno
Bekijk hier de presentatie.

Wat? Pascal Stoop presenteert interessante feiten over hoe consumenten in Nederland kopen en betalen, gebaseerd op miljoenen online aankopen. Hoe laat je de meeste mensen kopen op internet? Op welk moment in de maand? En hoe kun je hier als webwinkel op inspelen?

Hoe? Opvallend is dat de meeste mensen hun aankopen op internet doen tijdens werktijden, vlak voordat ze naar hun werk gaan, en uiteraard in de avonduren. Grote dalen zijn er gek genoeg tijdens de middagpauze en de reistijden. Van de 25e tot 15e van de maand vinden de meeste aankopen plaats. Daarna zwakt het af, omdat het loon op is. Er wordt het meest met iDEAL betaald, maar des te meer de 25e in de buurt komt, des te meer men achteraf wil betalen met een acceptgiro. Het aanbieden van achteraf betalen kan de omzet van je webwinkel dus doen verhogen. Ook is te zien dat steeds meer 65-plussers aankopen doen op het internet.

Flyers 2.0. Online en offline marketing succesvol combineren

Lennart Zanders, Country Manager Nederland & België DiMaBay

Wat? Het succes en de winstgevendheid van online marketing hebben de groei van de e-commerce-industrie een enorme boost gegeven. Door deze sterke groei is reclamedrukwerk steeds vaker onder druk komen te staan en lijkt de toegevoegde waarde snel te verdwijnen. Volgens sommige experts was het einde van print inzicht. Dit hoeft echter zeker niet het geval te zijn, maar de branche zal wel actief moeten zoeken naar nieuwe manieren om zich te ontwikkelen en te groeien.

Hoe? Offline en online moeten elkaar complementeren en ondersteunen en daarbij kan print een cruciale rol spelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het verspreiden van flyers, flyerboekjes of brochures die fysiek worden bijgesloten bij de online bestellingen van webshops als Wehkamp, Zalando en Bol.com. Offline print bereikt op die manier een online doelgroep en voegt een extra dimensie toe aan de promotiemogelijkheden. Zo kun je heel gericht een specifieke doelgroep bereiken (alleen mensen die babykleding kopen) en deze een tastbare en waardevolle promotie aanbieden (‘Nu € 10 korting op uw aankoop bij Babyshop.nl’). Om te weten hoe succesvol de actie was, zet je op de meegestuurde flyer een code die men moet invullen bij de bestelling. Op die manier heb je betrouwbare online statistieken van een offline actie.

Obsessieve focus op klanttevredenheid

Pieter Zwart, CEO Coolblue

Wat? Iedereen bij Coolblue is bezig om klanten tevreden te maken, of nee: te verwonderen. Tijdens deze lezing gaf Pieter Zwart een kijkje achter de schermen van Coolblue waarin alles draait om klanttevredenheid en groei. De focus op klanttevredenheid is het succes voor de omzet van 0 naar 240 miljoen euro.

Hoe? Coolblue heeft een extreme focus op klantenbinding. Zo worden er bij de helpdesk kaartjes geschreven aan klanten die telefonisch een bestelling hebben geplaatst of om advies hebben gevraagd over welk product ze moeten kopen. “Gefeliciteerd met het slagen van uw zoon voor zijn examen. Veel plezier met het geven van de iPad 3. Groet, Richard”. Kost 10 seconden, en de kans op een vervolgaankoop is hierdoor zeer groot geworden. Ook zijn er productexperts die objectieve videoreviews maken van producten en uitleg geven over het product. Ze spelen daarmee in op de behoeftes van de klant door middel van het geven van belangrijke ‘unique selling points’ die het verschil voor de klant kunnen maken.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp