Tegenwoordig is een blog niet meer weg te denken uit de wereld van online marketing. Ook voor ondernemers is een blog een belangrijke troef om zich te positioneren. Maar een blog is wel iets wat er ook weer bijkomt en waar je tijd in moet stoppen. Toch is bloggen de moeite waard, want het kan je veel opleveren. Wat dan precies? Dat vertel ik je in dit artikel.

Neem de expertrol aan: deel waardevolle, leerzame kennis

Als ondernemer zit je waarschijnlijk boordevol met kennis, tips en ervaringen met betrekking tot je vakgebied. Door via een blog je expertise te delen, is de kans groot dat mensen je gaan erkennen en waarderen als expert. Laat klanten en potentiële klanten op die manier inzien dat jij degene bent die ze nodig hebben. Kortom: een blog is een goede manier om je te profileren.

Krijg inzicht in de interesses en behoeften van je klanten

Een blog is interactief: klanten kunnen reacties plaatsen. Daarmee kan een blog helpen om inzicht te krijgen in de behoeften en interesses van je klanten. Op basis daarvan kun je je productaanbod optimaliseren en je dienstverlening verbeteren.

Vermenselijk je bedrijf

Op je website presenteer je waarschijnlijk voornamelijk je producten en diensten. Door een blog toe te voegen kun je klanten eenvoudig een kijkje geven achter de schermen en het gezicht achter je bedrijf laten zien. Een blog vermenselijkt als het ware je bedrijf: je maakt het voor je klanten levendiger en toegankelijker.

Verbeter je positie in zoekmachines

Dynamische content wordt door zoekmachines zoals Google veelal beter geïndexeerd dan statische content. Door regelmatig nieuwe artikelen te plaatsen op je blog, verbeter je je positie in zoekmachines. Als je een blog koppelt aan je website, krijgt je website ook regelmatig een update. Zo kan een blog een positieve bijdrage leveren aan de plek van je website in de zoekresultaten.

Tips voor succesvol bloggen

Kortom: laat met je blog zien dat je (potentiële) klanten iets te bieden en te vertellen hebt, overtuig ze en onderscheid je van je concurrenten. Uiteraard gaat deze vlieger alleen op als je blog ook daadwerkelijk wordt bezocht. Je zult je blog dus ook moeten promoten. Via de volgende link vind je een infographic boordevol tips om succesvol te bloggen, die ik je niet wil onthouden: http://www.searchenginejournal.com/120-marketing-tactics-new-blogs-infographic/68214/.

Tot slot

Blog jij al? Wat zijn jouw bevindingen? Laat het mij weten in een reactie op dit artikel! Heb je nog geen blog? Een blog maken is heel eenvoudig via bijvoorbeeld WordPress. Hostnet biedt je WordPress aan in combinatie met hosting.

Delen
Reacties
  • Jan Willem 18 februari 2014 om 15:29

    Ik zelf ben een herenkapper/barbier en ben sinds 7 maanden nu een actief blogger. Mijn blog is een lifestyle blog voor mannen. Het is in 7 maanden uitgroeid tot een bepalende website en heeft een uniek bezoekersaantal van meer dan 25.000 per maand en is nog altijd groeiend. Dus wat begon als hobby groeit langzaam uit tot een succes verhaal.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp