Bij Hostnet werken we intern met verschillende groepen: zogeheten ‘Pillars’. Een Pillar bestaat uit ongeveer 9 medewerkers, die afkomstig zijn van verschillende afdelingen zoals Marketing, Design en Software Engineering. Iedere Pillar houdt zich bezig met één of meerdere specifieke doeleinden. In dit artikel neem ik, als Software Engineer van de Hosted Pillar, het woord. In de Hosted Pillar houden we ons bezig met alles wat met webhosting te maken heeft: van producten als Webhosting Pro tot CMS-systemen als WordPress, en alle uitbreidingen die daarbij horen. In dit artikel geef ik je een kijkje achter de schermen. Hoe werkt dat nou precies, het opleveren van een hostingproduct?

Het interne softwaresysteem

Als Software Engineer in de Hosted Pillar ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en onderhouden van ons interne softwaresysteem, dat voor de automatische oplevering zorgt van al onze hostingproducten. Daarnaast komen ook zaken als het updaten en onderhouden van de website en de webshop aan de orde voor de specifiekere producten. Een goed voorbeeld hiervan is Website Maker. Deze heeft een speciale module binnen de webshop, waarmee upgrades worden afgehandeld.

Provisioning: een geautomatiseerde oplevering

Een provisioningsysteem is een systeem dat voor een geautomatiseerde oplevering van producten zorgt. Hostnet beschikt over 2 verschillende provisioningsystemen. 1 systeem houdt zich voornamelijk bezig met alle domeingerelateerde producten, de andere met het hostingplatform. Wij noemen deze systemen intern ‘Hostnet Full Throttle’ (HFT), oftewel ‘Hostnet op volle kracht’, omdat deze het grootste gedeelte van het bedrijfsproces automatiseren. Het proces werkt in grote lijnen als volgt:

  1. Een klant bezoekt de website en plaatst een bestelling. We nemen als voorbeeld een Webhosting Start-pakket in combinatie met een domeinnaam.
  2. Aan de hand van deze bestelling worden 2 zogenaamde taken aangemaakt. Eén hiervan gaat naar de domein-HFT, de andere naar de hosting-HFT. Deze taken hebben specifieke eigenschappen aan de hand van het bestelde product. Na de bestelling van het Webhosting Start-pakket, wordt door het systeem bijvoorbeeld gekeken aan welke domeinnaam het product moet worden gekoppeld en welke mailboxen er moeten worden aangemaakt.
  3. Het hosting-HFT-systeem pakt deze taak op en gaat ermee aan de slag. Er wordt bijvoorbeeld eerst gekeken of de klant reeds bekend is bij Hostnet. Zo niet, dan wordt er een nieuwe klant aangemaakt. Daarna wordt het pakket opgeleverd, wordt de domeinnaam gekoppeld en worden eventuele applicaties en/of uitbreidingen geïnstalleerd. Deze handeling duurt normaal gesproken slechts enkele seconden.
  4. Zodra de technische aspecten van de taak zijn afgerond, wordt er een contract aangemaakt en krijgt de klant een bevestigingsmail met informatie over het bestelde product.

Het opleverproces

Als Software Engineer houd ik mij bezig met het hosting-HFT-systeem. Natuurlijk is niet ieder product hetzelfde, en dus is het proces van oplevering niet altijd gelijk. Hier hebben we ‘recepten’ voor, een reeks samengestelde stappen die moeten worden uitgevoerd om het product te leveren.

Een voorbeeld van zo’n recept ziet er in grove lijnen als volgt uit:

  • account maken op het hostingplatform;
  • pakket opzetten;
  • domein koppelen;
  • limieten instellen (hoeveelheid schrijfruimte, dataverkeer, et cetera)
  • applicaties installeren;
  • mailboxen gereed maken;
  • contract maken;
  • klant mailen.

Iedere productcategorie beschikt over een recept. Het HFT-systeem bepaalt het recept, zodat automatisch de juiste stappen worden uitgevoerd om het product te leveren aan de klant.

Tot slot

Heeft dit artikel je interesse gewekt? Ben je zelf een (ervaren) PHP-programmeur en lijkt het je leuk om bij ons team te komen werken? We zijn op zoek naar een nieuwe, enthousiaste collega!

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp