41.000 Nieuwe posts en 1,8 miljoen likes krijgt Facebook te verwerken. Per seconde, welteverstaan (Frankwatching, 2013: Wat gebeurt er online in 60 seconden?). Het sociale netwerk passeerde in 2012 de magische grens van één miljard gebruikers en lijkt momenteel meer invloed te hebben dan ooit. Ook voor ondernemers is Facebook een handige troef, mits je het sociale netwerk op de goede manier gebruikt. Om je als ondernemer een handje op weg te helpen, geeft Hostnet je een vijftal tips over het tactische gebruik van Facebook.

Tip 1: Houd je doelgroep in het achterhoofd

Ga voor jezelf na uit wie de doelgroep van je Facebook-pagina bestaat. Welke leeftijd heeft de lezer die je wilt aanspreken? Wat zijn haar of zijn interesses? Kijk eens naar wat je in het verleden hebt gepost. Sluit dit aan bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep? Nee? Dan kun je beter kiezen voor een nieuwe koers. Het is handig je bij elke nieuwe post af te vragen of deze rekening houdt met je doelgroep.

Tip 2: Posten doe je tactisch

Zomaar een nieuwtje posten op je pagina en maar afwachten wie er reageert? Zo werkt het niet meer. Posten doe je tactisch. Ten eerste is het belangrijk rekening te houden met de inhoud van de post. Luchtige, persoonlijke en korte posts hebben de voorkeur. Over het algemeen wordt originaliteit gewaardeerd (meer daarover in tip 4). Daarnaast speelt het tijdstip van het plaatsen van een post een rol in het succes van je Facebook-pagina. Je kunt een nieuwe post uiteraard het beste plaatsen wanneer de meeste van je volgers online zijn: in de weekenden en buiten kantooruren. Blogger Jeff Widman schreef hier een interessant artikel over.

Tip 3: Werk met afbeeldingen

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Wie kent het gezegde niet? Ook voor Facebook gaat dit op. Werk bij voorkeur zoveel mogelijk met afbeeldingen. Dat betekent niet: je hele pagina volladen met fotoalbums. Dat betekent wel: je bericht begeleiden met een luchtige en passende afbeelding.

Tip 4: Creativiteit loont (maar: met mate)

Wees creatief! Er bestaan talloze mogelijkheden om je nieuws onder de aandacht te brengen op Facebook. Zo kun je degenen die jouw pagina liken toegang geven tot exclusieve content of ze korting geven op jouw dienst of product. Wanneer je een evenement organiseert, kun je dit op Facebook niet alleen aankondigen, maar ook achteraf foto’s van het evenement plaatsen. Zo houd je je volgers betrokken. Ten slotte kan nog worden gespeeld met de vorm van je bericht. Het stellen van vragen is een goede manier om reacties uit te lokken bij je volgers, evenals het inhaken op de actualiteit. Wissel deze soorten informatieverschaffing zoveel mogelijk af. Op deze manier blijft je Facebook-pagina interessant voor de lezer.

Maar pas op! Overdrijf niet. Lezers moeten zich nog wel een weg kunnen banen door je pagina. Eén van de redenen waarom Facebookers een pagina ‘unliken’ is een overvloed aan informatie.

Tip 5: Maak een socialmedia-planning

Het klinkt simpel, maar het helpt je bij het behouden van het overzicht: het maken van een planning voor je Facebook-activiteiten. Leg in een plan vast wanneer je belangrijke nieuwtjes wilt posten en op welke manier je dat wilt doen. Zo kun je niets over het hoofd zien, en creëer je een vast moment om aan je Facebook-pagina te werken. Je leest meer over dit onderwerp in het artikel ‘Moet ik een socialmedia-plan maken?’.

Wil je meer weten over het tactische gebruik van Facebook voor je bedrijf? Op www.likeconomics.nl vind je meer tips en nieuwtjes over marketing op Facebook.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp