Je hebt nog minder dan een uur de tijd om een commerciële mailing te versturen. De tijd tikt door, maar gelukkig hoef je op het laatste moment alleen nog het onderwerp toe te voegen. Even snel de complete tekst doorlezen en versturen maar! Nog geen 10 minuten later krijg je een reactie. De link naar de landingspagina werkt niet. Je kunt wel door de grond zakken. Had je nou toch maar wat langer de tijd genomen om die mailing te testen…

Checklist mailing

Check een mailing altijd goed voordat je op de verzendknop klikt, óók als je hier eigenlijk geen tijd meer voor hebt. Als je een mailing met fouten naar honderden klanten verstuurt, krijg je daar achteraf fikse problemen mee. Om er zeker van te zijn dat er geen fouten meer in je mailing staan, kun je in de toekomst onderstaande checklist gebruiken. Loop alle punten zorgvuldig na en vink deze desnoods netjes af.

Algemene informatie

  • Klopt de naam van de campagne: is dit echt de mailing die je wilt verzenden?
  • Afzender: kloppen de naam en het e-mailadres? Gebruik je deze gegevens normaal ook bij een (commerciële) mailing? Zijn deze gegevens herkenbaar (voor de klant)?
  • Is het onderwerp niet te lang (max. 60 tekens)? Staan er geen spelfouten in? Is het onderwerp overtuigend genoeg?

Inhoud

  • Heb je de snippet goed ingevuld en zonder spelfouten? Zorg ervoor dat de snippet niet precies hetzelfde is als het onderwerp.
  • Kan de ontvanger de e-mail ook online bekijken? Zo ja, test of dit goed werkt en bekijk de e-mail.
  • Wanneer je een HTML-mailing verstuurt, is het belangrijk om een tekstversie mee te sturen. Zit er een tekstversie bij deze mailing? Zit hier een afmeldprocedure in? Vergeet niet om de snippet aan de tekstversie toe te voegen.
  • Hoe is de aanhef van de e-mail? Wordt iemand persoonlijk aangesproken met zijn voor- en/ of achternaam? Worden deze gegevens goed opgehaald uit de database?
  • Staan er nog spelfouten in de tekst? Worden speciale karakters goed weergegeven?
  • Werken alle links en worden ze in een nieuw venster geopend? Vergeet niet om alle formulieren een keer te checken en zorg dat de landingspagina live staat.
  • Kloppen de afbeeldingen qua positie, uitlijning en opmaak? Laden ze snel genoeg? Bevatten de afbeeldingen een ALT-tekst, een titel en een werkende URL?

Footer

  • Komt de footer overeen met andere communicatiemiddelen? Wordt het adres vermeld?
  • Bevat de footer een goed werkende afmeldlink? Klopt die volgens de regels?

Vóór het verzenden

  • Heb je Google Analytics of een andere meetcode toegevoegd aan de e-mail? Werkt dit goed?
  • Heb je de e-mail getest in verschillende e-mailprogramma’s, zoals Outlook, Gmail, Hotmail en Yahoo? Vergeet niet om de e-mail te testen op verschillende apparaten, zoals een iPhone en iPad. Als er nog fouten naar voren komen, verbeter die dan.
  • Heb je de juiste data voor de mailing? Is het bestand compleet?
  • Staat er een afmeldlink in de e-mail? Zorg ervoor dat je alleen mensen een e-mail stuurt die zich via een opt-in hebben aangemeld.
  • Verstuur je de e-mail direct of wordt de e-mail op een later tijdstip verstuurd? Plan dit zorgvuldig in.

Heb je overal een vinkje gezet? Dan kun je de mailing zorgeloos versturen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp