“Social media? Niks voor mij, ik wil scoren in Google! Social media kost veel tijd en het levert toch niets op.” Een logische gedachte, of toch niet? Scoor je juist beter in Google als je aanwezig bent op social media?

Scoren in Google is belangrijk

Natuurlijk is het belangrijk om met jouw website te scoren in Google. Vinden jouw potentiële klanten jouw website niet in Google? Dan loop je vanzelfsprekend klanten mis. Als je niet wordt gevonden, gaat er iets verkeerd. Onderzoek eens waarom er iets verkeerd gaat. Voldoe je bijvoorbeeld wel aan de Google-richtlijnen? Of is het veel eenvoudiger? Is de website voor jouw bedrijf, in plaats van voor jouw klanten, geschreven?

Wat verwacht Google van jou?

Laat het duidelijk zijn: bij Google denken ze aan hun gebruikers. Ze gaan daarin zo ver dat ze gebruikers zien als hun klanten. Het bedrijf wil voor hun klanten, de gebruikers dus, de ‘perfecte zoekmachine’ zijn. Larry Page, medeoprichter en CEO van Google, beschreef de perfecte zoekmachine ooit als “iets dat precies begrijpt wat je bedoelt en je precies vertelt wat je wilt weten”. Ben jij voor de klanten van Google niet relevant? Dan vindt Google jouw bedrijf niet interessant. Bij Google verwachten ze dus dat jij aan hun klanten denkt.

We zijn allemaal mensen

Denk je dat jouw klanten niets met de klanten van Google gemeen hebben? Dan zie je iets over het hoofd. Zowel jouw klanten als de klanten van Google zijn mensen. Alle mensen hebben bepaalde overeenkomsten. Eén van deze eigenschappen is al zeer lang bekend. Een filosoof zei meer dan 2000 jaar geleden al: “De mens is een sociaal dier, hij is niet gemaakt om alleen te leven” (Aristoteles, Griekse filosoof, 384 v.C. – 322 v.C.).

Wees sociaal en scoor in Google!

In de vorige alinea’s hebben we een paar belangrijke dingen geleerd. Ten eerste weten we dat het belangrijk is om te scoren in Google, ten tweede weten we dat Google van haar gebruikers houdt en tenslotte weten we dat mensen sociaal zijn. Wees dus sociaal, dat waardeert Google! Dat blijkt ook nog eens uit het feit dat socialmedia-accounts van bedrijven goed scoren in Google. Als een socialmedia-account van een bedrijf niet bij de eerste 10 resultaten in Google staat, is dat de uitzondering die de regel bevestigt.

Weet jij nog niet hoe belangrijk het is om positieve resultaten bovenin Google te hebben? Lees dan het artikel ‘Wees bewust van je online reputatie’.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp