“Slechte service en wat een slechte kwaliteit!” Het zal maar in je eerste Google-zoekresultaten worden genoemd over jou en/ of je onderneming. Iedereen kan dit op het internet zetten. Niet erg? Zie het als digitale kleefkauwgom aan je schoen. Als je er niets aan doet, blijft het plakken. Dit bericht blijft dan bovenin jouw Google-zoekresultaten staan.

Online reputatie

Voordat iemand zaken doet, wordt jouw (bedrijfs)naam eerst even gegoogled. Ontstaat er een juist beeld van jou of jouw onderneming of blijft dat vervelende negatieve bericht van 5 jaar geleden nog altijd bovenin de zoekresultaten in Google staan? Vormen de zoekresultaten in Google een prima cv voor jou of je onderneming? Of is je digitale handdruk er een om snel weg te klikken? Pagina 1 in de Google-zoekresultaten vormt je online reputatie, of je nu wilt of niet.

Onterecht slechte online reputatie

Over het algemeen doet geen onderneming foutloos zaken. Immers, ‘Waar gehakt wordt, vallen spaanders.’ Niet erg; dat weet iedere ondernemer. Alleen het algoritme van Google werkt dusdanig, dat een spaander wordt uitvergroot tot een balk. Er bestaat dus een reëel risico, dat een online reputatie geen recht doet aan een onderneming. In dat geval bestaat ook de kans dat potentiële zakenrelaties na jou te hebben gegoogled, denken: “Mwah, daar doen wij toch maar geen zaken mee”. Waar rook is, is vuur – denken nog altijd veel mensen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het algoritme van Google werkt zo dat, eenmaal bovenin gekomen, negatieve content blijft staan. Men vindt ‘slecht’ nieuws leuk en blijft dat aanklikken, waardoor het bovenin de zoekresultaten van Google blijft staan. Zou je hieraan iets willen laten doen, dan zal dat meer moeite (en dus geld) kosten dan wanneer je dit negatieve bericht voor bent.

Online Reputatiemonitor

De Online Reputatiemonitor van UniversalXS is een handige tool om je online reputatie mee in de gaten te houden. Door inschrijving bij de Online Reputatiemonitor worden jouw zoekresultaten dagelijks automatisch gecontroleerd en beoordeeld waardoor je, bij opkomst van negatieve berichtgeving, de mogelijkheid hebt om snel in te grijpen. Businessclass vond het concept Reputatiegarantie interessant en heeft in de uitzending van 2 juni jl. Marco Juffermans, CEO van UniversalXS, geïnterviewd over dit product. De beta-versie van de Online Reputatiemonitor is nu nog gratis, dus probeer het uit zou ik zeggen. Zorg dat jouw online reputatie vlekkeloos is.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp