Moet ik een social-mediaplan maken?

Gerwin Klooster
leestijd
Moet ik een social-mediaplan maken?

Wat zijn de grootste overeenkomsten tussen social media als Facebook, Twitter, Tumblr en Instagram? Ze zijn snel en actueel: je weet vandaag niet waar men morgen over praat. Is het dan wel verstandig om social media te plannen? Moet je tijd besteden aan het maken van een social-mediaplan? Die vraag beantwoord ik niet met ‘ja’ of ‘nee’, maar met het gezegde ‘Bezint eer ge begint’.

Eerst nadenken, dan beginnen

Het klinkt tegenstrijdig, maar er zijn veel overeenkomsten tussen ‘de nieuwe’ social media en ‘de oude’ traditionele media. In beide gevallen wil je niet in alle media naar voren komen en zijn niet alle media voor jou interessant. Zowel in de online als in de offline wereld moet een advertentie de doelgroep bereiken. Bouwvakkers werf je daarom niet in vrouwenbladen en als ZZP-er adverteer je niet op de landelijke televisie. Deze gedachte nemen we mee naar social media: zorg dat je jouw boodschap via de juiste kanalen verspreidt.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Social media zijn snel

Ook al hebben traditionele media en social media veel overeenkomsten, er zijn ook grote verschillen. Social media zijn namelijk snel. Als jij op social media aanwezig bent, dan moet jij ook snel handelen. Door de snelheid van social media neemt de kans op fouten toe.

Heb ik dan een social-mediaplan nodig?

De kans op fouten verklein je door van tevoren goed over de inzet van social media na te denken. Of je daarvoor een social-mediaplan nodig hebt, ligt aan jou. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat wil ik met social media bereiken?
  • Hoeveel tijd heb ik te besteden aan social media?
  • Welke social-mediakanalen wil ik inzetten?
  • Waarom wil ik aanwezig zijn op bepaalde social-mediakanalen?
  • Heeft de inzet van social media invloed op mijn overige communicatiekanalen?

Kun jij deze vragen direct beantwoorden? Dan is een social-mediaplan niet noodzakelijk. Je weet immers waar je aan begint en waar je rekening mee moet houden. Heb je nog niet bij deze punten stilgestaan? Maak dan wel een social-mediaplan.

Een social-mediaplan maken

Een social-mediaplan maken hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Je hebt al een mooi begin als je de bovengenoemde 5 vragen beantwoordt. Neem daar dus de tijd voor en wees vooral niet bang dat jij geen social-mediaplan kunt maken.

Product
v.a. 1 , p/m

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Gerwin Klooster

Gerwin was tot voor kort werkzaam als Online Marketeer bij Hostnet.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet