Je wordt er op bijna elke website mee geconfronteerd: socialmedia-buttons. Er zijn verschillende socialmedia-buttons, zogenaamde share-buttons en buttons waarmee iemand bijvoorbeeld een pagina kan volgen en liken. Hebben die buttons een positief effect op je organisatie?

Content delen

Share-buttons zijn een krachtig middel om content mee te (laten) verspreiden. Iemand kan met behulp van deze functie jouw artikel delen met zijn netwerk van misschien wel meer dan 1000 personen. Jouw artikel krijgt op deze wijze veel gratis aandacht. Ook zijn mensen vaak eerder geneigd om een artikel te lezen dat vrienden delen, dan wanneer een bedrijf dat zelf plaatst. Het is uiteraard pas interessant om share-buttons te plaatsen als je daadwerkelijk interessante content hebt voor je bezoeker, zoals nieuwsartikelen of vacatures.

Ranking in Google

Het gebruik van social media kan de ranking van je website positief beïnvloeden, omdat zoekmachines er rekening mee houden hoeveel aandacht je website krijgt via artikelen op social media. Het kan dus de moeite waard zijn om als organisatie tijd te investeren in content en social media.

Aantal volgers of likes

Wanneer je een Facebook- of Twitter-account hebt, kun je ervoor kiezen om het aantal likes of volgers met behulp van buttons weer te geven op je website. Als je veel likes of volgers hebt, zal een bezoeker eerder geneigd zijn om je pagina ook te liken of te volgen. Het is een psychologisch spelletje. Echter, wanneer je weinig volgers of likes hebt, kun je beter niet het aantal weergeven. Dit werkt juist averechts.

Integratie socialmedia-buttons

Het integreren van socialmedia-buttons op je website kan op meerdere manieren:

  • Alle socialmedia-platformen bieden eigen scripts aan die je kunt gebruiken.
  • Voor Content Management Systemen (CMS) zijn er plugins beschikbaar waarmee je gemakkelijk socialmedia-buttons integreert in je website. Kijk hiervoor op de website van jouw CMS.
  • Bij AddThis is het zelfs mogelijk om met 1 plugin meerdere socialmedia-platformen te integreren. Maak zelf een selectie van de platformen waarop jouw bedrijf actief is en plaats dit script eenvoudig in verschillende vormen en formaten op jouw website.
  • Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van ‘third party scripts’. Op YouTube staat een video waarin wordt uitgelegd hoe je dit script dient te gebruiken.
Delen
Reacties
  • Evert Albers 14 maart 2013 om 13:19

    Voor het design van een mobiele site is het verstandig om Addthis-achtige functionaliteit zo in te bouwen dat de website alleen het externe script aanroept gebruikt als bezoekers ook daadwerkelijk willen gaan posten/twitteren/etc. Zo beperk je het aantal server-requests en hou je de site wat sneller. Het kan vrij makkelijk in jQuery met een mousover en/of een extra klikje.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp