Een persbericht is een goed middel om free publicity mee te vergaren. Niets is mooier dan wanneer media gratis aandacht besteden aan jouw nieuws. Over het algemeen vinden mensen het nieuws op radio, televisie en in de krant betrouwbaar. Hier kun je dus van meeprofiteren.

Nieuwswaarde persbericht

De fout die sommige bedrijven maken, is dat ze zo veel mogelijk persberichten versturen in de hoop het nieuws te halen. Check altijd voordat je een persbericht schrijft of het bericht daadwerkelijk nieuwswaarde heeft: is het voor een journalist interessante content om over te nemen? Als dat zo is, kun je nog extra nieuwswaarde toevoegen door middel van een quote van een betrokken partij.

Behandel de 5 W’s

Behandel in de inleiding van je persbericht kort de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom. In de inleiding moet de belangrijkste informatie staan. Bepaal ook de kernboodschappen voor de rest van je bericht en maak gebruik van (tussen)koppen. Welk specifieke onderwerp wil je behandelen per alinea? Gebruik zo veel mogelijk de actieve vorm bij het schrijven, dus schrijf in de tegenwoordige tijd en probeer woorden als ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’ te vermijden.

Lengte persbericht

Een persbericht moet niet te lang zijn, maximaal 1 A4. De kunst is om zo veel mogelijk te schrappen en het bericht toch zo duidelijk mogelijk te houden. Is je persbericht toch te lang? Link dan in het bericht naar een pagina op jouw website met meer informatie. Deze informatie kun je dan weglaten in je persbericht. Vergeet niet om onderaan je persbericht een noot voor de redactie op te nemen.

Delen
Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Praat mee over dit onderwerp