Google Analytics: meet de waarde van je bezoekers

Eddie Borgers
leestijd
Google Analytics: meet de waarde van je bezoekers

Als ondernemer ben je in het bezit van een website. Je website kan dienen als je visitekaartje, maar ook als (direct) omzetkanaal. Bezoekcijfers worden vaak gezien als relevant meetpunt van succes van een website. Dat is niet altijd even terecht, want met name relevant bezoek biedt meerwaarde. De juiste waarde van je bezoekers leren en aan hand daarvan verbeteren, begint bij gedegen analyse. Veel ondernemers gebruiken daarvoor Google Analytics. Dit pakket is volgens velen, en ook volgens mij, de beste gratis analyticssoftware.

Doelen vaststellen

Als je Google Analytics goed gebruikt, meet je doelen. Een doel is in veel gevallen een conversie. Conversies kunnen elk gewenst doel zijn: een contactaanvraag, een sale of een nieuwsbriefinschrijving. Het is in ieder geval een doel dat jíj voor ogen hebt en waarvan jij wenst dat het een gewenste actie door de bezoeker is. De tijd die de bezoeker op de pagina doorbrengt, kan ook een doel zijn. Dit wordt slechts sporadisch ingesteld, want de meeste ondernemers verdienen geen geld als een bezoeker zich een x aantal minuten op een pagina bevindt.

Doelfunnel

In Google Analytics zijn er 2 soorten conversies: e-commerce-conversies en doelen.

E-commerce-conversies zijn met name bedoeld voor webshops. Deze conversies bevatten – mits goed geïmplementeerd – de orderwaarde, evenals verkochte producten (per productgroep) en geven wat andere data gemakkelijk inzichtelijk weer.

Ontwikkel websites op betrouwbare en stabiele webhosting. Inclusief SSL en zakelijke e-mail.

Doelen kunnen zeer gemakkelijk worden ingesteld op bezochte pagina’s. Stel, je hebt een bestelproces van 4 stappen:

  1. winkelmandje;
  2. adresgegevens;
  3. overzicht bestelling;
  4. bestelling voltooid.

De vierde stap kan dan worden ingesteld als doel, terwijl de stappen daar naartoe onderdeel uitmaken van de doeltrechter. Hoe je doelen configureert, lees je op de website van Google. Dit is zeer handig, omdat niet iedereen die een product in een winkelmandje stopt, ook daadwerkelijk bestelt. Wat ze wel doen, wordt simpel weergegeven in het trechteroverzicht van Google Analytics (zie bovenstaande afbeelding). Zo kun je gemakkelijk de pijnpunten van het bestelproces achterhalen.

Verkeersbronnen en kwaliteit

Er zijn diverse verkeersbronnen mogelijk en met elk hun specifieke kenmerken (denk aan verkeersbronnen via zoekmachines, verwijzende sites, direct verkeer, e-mails of social media). Wanneer je op Google Analytics inlogt, klikt op ‘Acquisitie’ en vervolgens op ‘Kanalen’, dan volgt een tabel met zeer waardevolle informatie, zoals te zien is in de afbeelding hieronder. Door op de kanaalgroep te klikken, kun je inzoomen op het specifieke kanaal om bijvoorbeeld de prestaties van verwijzende sites of zoekwoorden te analyseren.

Waardevolle bezoekers
‘Bezoekers’ en ‘Nieuwe bezoekers’ geeft aan hoeveel bezoekers terugkomen op je website om aankopen te doen. Die specifieke informatie is ook te verkrijgen door op ‘Doelgroep’ en vervolgens ‘Nieuwe versus terugkerende bezoekers’ te klikken. In dit geval leren deze data ons dat terugkerende bezoekers gemiddeld veel vaker een bestelling plaatsen. Deze bezoekers zijn dus waardevoller.

Sessies
Andere belangrijke indicatoren zijn pagina’s, bezoek en gemiddelde bezoekduur. Een bezoeker die deze webshop bezoekt, toont immers meer betrokkenheid wanneer er meer pagina’s worden bezocht.

Bouncepercentage
Een factor die aparte aandacht verdient is het bouncepercentage. Bounce houdt in dat een bezoeker op jouw website komt, en deze zonder verder te klikken weer verlaat. Een dergelijke bezoeker is in veel gevallen een verloren bezoeker. Deze bezoeker is niet overtuigd geweest om verder te klikken en meer informatie op te zoeken. Er zijn uitzonderingen voor bijvoorbeeld specifieke blogs of nieuws. Iemand die op een site komt na een specifieke zoekopdracht, informatie doorneemt en de site verlaat, heeft een waardevol bezoek gehad. Een goede landingspagina kan dus zorgen voor een hoge bounce. In het geval van een webshop, of site waar überhaupt een conversie is gewenst, ligt dat vaak anders. Het bouncepercentage is op dergelijke websites idealiter zo laag mogelijk.

Hoe verder

Hopelijk biedt bovenstaande informatie inzicht in prestaties van verkeersbronnen naar jouw website. Een goed ingesteld Analyticspakket en het begrijpen van de data is namelijk de basis van het verbeteren van jouw prestaties op internet.

In mijn volgende artikelen zal ik vertellen hoe je meer uit bestaande bezoekers haalt (conversieoptimalisatie) en hoe je vervolgens per kanaal meer relevante bezoekers haalt. Zo verhoog je jouw omzet uit het online kanaal.

Product
v.a. 1 , p/m

Webhosting

Ontwikkel razendsnel websites op betrouwbare en snelle webhosting. Inclusief uitgebreide features.

  • 7 dagen p/w hostingsupport
  • Installeer in 1 klik WordPress
  • Gratis Wildcard SSL
  • Zakelijke e-mail
  • Stabiel en razendsnel platform
  • Direct opgeleverd
Delen
Eddie Borgers

Eddie Borgers is co-founder van online marketingbureau Pure Internet Marketing en sinds 2007 actief in online marketing. Daarvoor werkte hij bij de NKVK in België. Hier werd hij al snel verantwoordelijk voor online marketing. Eenmaal terug in Nederland werkte hij als Senior Online Marketing Consultant en daarna als Channel Manager Online.

Reacties
Reageer

Praat mee over dit onderwerp

  • Laat hier jouw reactie achter.
  • Vul jouw naam in.
  • Vul jouw e-mailadres in.

Met het plaatsen van mijn reactie ga ik ermee akkoord dat Hostnet Academy (indien van toepassing) een afbeelding van https://en.gravatar.com/ toont die gekoppeld is aan het door mij opgegeven e-mailadres. Ook ben ik mij bewust van de gedragscode van Hostnet Academy.

Hostnet